Rechtbank Midden-Nederland 11 januari 2017, ECLI:NL:RBMNE:2017:231:
4.15. De
hiervoor omschreven redelijke uitleg van de tussen partijen gemaakte afspraken
is ook overeenkomstig het doel dat partijen bij hun opdracht aan de taxateurs
hadden, namelijk het voorkomen van onrechtmatige staatssteun. De vraag of
sprake is van onrechtmatige staatssteun kan (mede) worden beantwoord aan de
hand van wat hierover wordt gezegd in de mededeling van de Europese Commissie
betreffende staatssteunelementen (97/C 209/03), verder “de Mededeling. In de
Mededeling staat het volgende geschreven: “Aan
de verkoop kunnen in het algemeen belang speciale voorwaarden worden verbonden
in verband met de gronden en gebouwen (…). Het economisch nadeel van een
dergelijke verplichting dient door onafhankelijk taxateurs afzonderlijk te
worden geraamd en kan in de aankoopprijs worden doorberekend.” Dit betekent
dat de bedoeling van partijen om (ook) de verplichtingen uit de Aanvullende
Overeenkomst II door de taxateurs in hun Bindend Advies te laten meewegen niet
in strijd met de inhoud van de Mededeling is. Alleen door aldus te taxeren,
wordt een antwoord verkregen op de vraag of bij de laatst gemaakte afspraken
sprake is van staatssteun en juist dit is het doel dat partijen bij het sluiten
van het Taxatieprotocol en de opdracht aan de taxateurs voor ogen hadden, zoals
hiervoor al is overwogen.
Is correct.
Zie daartoe bijvoorbeeld ook par. 3.2 van:
De ‘Mededeling van de Commissie betreffende
staatssteunelementen bij de verkoop van gronden en gebouwen door openbare
instanties (97/C 209/03)’ is vervangen door de ‘Mededeling van de Commissie betreffende het begrip „staatssteun” in de
zin van artikel 107, lid 1, van het Verdrag betreffende de werking van de
Europese Unie (2016/C 262/01)’. Zie par. 229 van laatstgenoemde Mededeling.
‘Speciale voorwaarden’ worden thans niet meer genoemd.
Ik veronderstel (echter), dat een en ander geen inhoudelijke
consequenties hoeft te hebben, als gevolg van bijvoorbeeld ‘algemeen aanvaarde marktindicaties en
taxatiecriteria’ uit par. 103 (2016/C 262/01):
[…] In het geval van de verkoop van gronden is een
taxatie die een onafhankelijke deskundige vóór de aanvang van de
onderhandelingen uitvoert om de marktwaarde te bepalen op grond van algemeen
aanvaarde marktindicaties en taxatiecriteria, in beginsel voldoende.
En/of bijvoorbeeld vanwege ‘de economische situatie tot uiting brengen’
uit par. 101 (2016/C 262/01):
Of een transactie marktconform is, kan ook worden
bepaald aan de hand van een algemeen aanvaarde standaardwaarderingsmethode. Dit
soort methode moet zijn gebaseerd op de beschikbare objectieve, verifieerbare
en betrouwbare gegevens die voldoende gedetailleerd zijn en die de economische
situatie tot uiting brengen zoals die bestond op het tijdstip waarop tot de
transactie werd besloten, rekening houdende met de risicograad en toekomstige
verwachtingen. […]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten