Het aanbestedingsrecht wordt bij gemeentelijke gebiedsontwikkeling nog
al eens als ‘beperkend’ ervaren. En hetzelfde geldt voor de staatssteunregels.
Bij gebiedsontwikkeling moet doorgaans zowel met betrekking tot
het aanbestedingsrecht, als met betrekking tot de staatssteunregels een
aanvaardbare oplossing/uitkomst worden gecreëerd. Dat is niet altijd eenvoudig.
Het zijn echter niet per se de regels die beperkingen opleggen, maar eerder
hoe er van de regels gebruik wordt gemaakt in de concrete omstandigheden van
het (gemeentelijke) geval.
De regels bieden in het voorkomend geval namelijk voldoende
mogelijkheden voor kansen en oplossingen. Niet alles hoeft immers te worden
aanbesteed. En niet alles is ongeoorloofde staatssteun. Zo blijkt bijvoorbeeld uit
het artikel (zie onderstaande link).
In geval (toch) een Europese aanbestedingsprocedure aan de orde is, dan
biedt het artikel ook een eerste globale opzet voor een alternatief voor de
‘traditionele Europese aanbestedingsprocedure’ bij gemeentelijke
gebiedsontwikkeling.
Vorengenoemd alternatief heeft zijn voordelen. Zowel voor de gemeente,
als voor de ontwikkelaars. Het vergt wel minder ‘traditioneel’ (durven) denken en
doen. En van ‘traditioneel’ gangbare paden, of van een bestaande ‘traditionele’
praktijk (durven) af (te) wijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten