In vervolg op mijn vorige Blog inzake het vonnis van Rechtbank Gelderland 24 januari 2014, ECLI:NL:RBGEL:2014:454 ( http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBGEL:2014:454
) het volgende.
Wat mij (tot nu toe) ‘in de media’ opvalt, is de in mijn ogen weinig
kritische juridische ‘(grond-) houding’ t.o.v. zowel het advies van de
Commissie van Aanbestedingsexperts (CvA), als het vonnis van de rechtbank. Ter
zake doel ik bijv. op (principiële) vragen als:
- Is de Commissie van Aanbestedingsexperts (CvA) ‘bevoegd’ om tot zulk
een advies te ‘oordelen’? En/of;
- Is het advies van de CvA inhoudelijk in overeenstemming met het
Europese aanbestedingsrecht c.q. past de CvA het Europese aanbestedingsrecht
juist toe?
Beantwoording van die vragen bepaalt (ook) ‘de waarde’ van het vonnis
van de rechtbank. Niet valt op dit moment uit te sluiten, dat ook het vonnis
(een) motiveringsgebrek (-en) kent.
De klacht c.q. het geschil had m.i. niet afgehandeld moeten (mogen)
worden in het kader van de (onderlinge) weging van subgunningscriteria bij
EMVI. Maar in het kader van de (rechts-) vraag, wat (de wettelijke definitie
van) EMVI èn wat (de wettelijke definitie van) laagste prijs (LP) is? Daartoe
is bijv. art. 53 lid 1 RL 2004/18/EG relevant. En (daarmee) is bijv.
(wiskundige) ‘statistiek’ (juist) niet relevant.
Artikel 53 lid 1 Richtlijn 2004/18/EG luidt als volgt:
“Onverminderd de nationale wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen
betreffende de vergoeding van bepaalde diensten, zijn de criteria aan de hand
waarvan de aanbestedende diensten een overheidsopdracht gunnen:
a) hetzij, indien de gunning aan de inschrijver met de economisch
voordeligste inschrijving plaatsvindt, verschillende criteria die verband
houden met het voorwerp van de opdracht, zoals de kwaliteit, de prijs, de technische
waarde, de esthetische en functionele kenmerken, de milieukenmerken, de
gebruikskosten, de rentabiliteit, de klantenservice en de technische bijstand,
de datum van levering en de termijn voor levering of uitvoering;
b) hetzij alleen de laagste prijs.”
Bij EMVI gaat het aldus om ‘verschillende criteria’. En bij LP aldus om
‘alleen’. En voor wie twijfelt, zie bijvoorbeeld de Europese Commissie (al) in
de Handleiding bij de (oude) Richtlijn werken 93/37/EEG:
“De laagste prijs
Dit criterium
geeft geen aanleiding tot interpretatiemoeilijkheden, daar alleen de door de inschrijvers
gevraagde prijs in aanmerking mag worden genomen en de opdracht moet worden
gegund aan de inschrijver met de laagste offerteprijs.”
Voor de duidelijkheid, de tekst en wetsgeschiedenis van artikel 2.114
Aanbestedingswet 2012 geeft geen aanleiding te veronderstellen, dat is
afgeweken van (is gebroken met) het vorenstaande.
Zou men daar (ten onrechte) anders over denken, en derhalve ‘meegaan’
met het advies van de CvA en het vonnis van de rechtbank, dan wordt het, mede
gelet op de klaarblijkelijke ‘rechtsvormende’ opvattingen van de CvA, ook
anderszins ‘principieel-gevaarlijk’.
Met (eigen woorden):
“Een door de AD bedachte gunning op EMVI kan feitelijk (ook) een
gunning op laagste prijs (LP) zijn, want een gunning op andere criteria dan
slechts de laagste prijs betekent feitelijk ook een gunning op laagste prijs,
indien de (waardering van de) andere criteria geen significante invloed (zal)
zullen hebben op de rangorde van de inschrijvingen. (En als EMVI feitelijk LP
is, dan handelt de AD onrechtmatig, wanneer de AD LP niet heeft gemotiveerd of
niet (nader) kan motiveren.)”
Wordt feitelijk een nadere (of zelfs nieuwe) definiëring of invulling
van de twee begrippen EMVI en LP gegeven. En artikel 53 lid 1 RL 2004/18/EG
biedt hiertoe geen aanleiding, noch een (wettelijke) grondslag. Evenmin komt
een en ander overeen met het bepaalde in artikel 53 lid 2 RL 2004/18/EG:
“Onverminderd de bepalingen van de derde alinea van dit lid,
specificeert in het in lid 1, onder a), bedoelde geval de aanbestedende dienst
in de aankondiging van de opdracht of in het bestek of, bij de
concurrentiegerichte dialoog, in het beschrijvende document, het relatieve
gewicht dat hij toekent aan elk van de door hem gekozen criteria voor de
bepaling van de economisch voordeligste inschrijving.
Dit gewicht kan worden uitgedrukt in een marge met een passend
verschil tussen minimum en maximum.
Wanneer volgens de aanbestedende dienst om aantoonbare redenen
geen weging mogelijk is, vermeldt de aanbestedende dienst in de aankondiging
van de opdracht of in het bestek of, bij de concurrentiegerichte dialoog, in
het beschrijvende document, de criteria in dalende volgorde van belangrijkheid.”
Welk artikellid aldus bijvoorbeeld geen ‘minimumvereisten’ voor de (onderlinge)
weging van (sub-) gunningscriteria geeft. En zelfs toestaat dat in het
voorkomend geval geen weging plaats vindt. Van een maatstaf of criterium als
‘(geen) significante invloed’ of daarbij in acht te nemen ‘grenzen’ of van een
beperking van discretionaire bevoegdheden van de aanbestedende dienst is verder
ook geen sprake. Hetgeen aangeeft, dat de CvA bezig is met ‘rechtsvorming’. En
dat behoort niet tot haar taak en doelstelling. Zie daartoe bijvoorbeeld art. 2
Reglement CvA en/of het betreffende Instellingsbesluit van 4 maart 2013, nr. WJZ / 3008668).
Een en ander raakt alsdan ook de kwestie wie kan en mag bepalen en
beoordelen wat in het voorkomend geval de ‘beste prijs-kwaliteitverhouding’ (zie
Overweging 46 van RL 2004/18/EG) is/geeft. Denk bijv. aan twee auto’s (A en B)
met dezelfde prijs en technische kwaliteit, waarbij A echter (als enige
verschil) een radio heeft, en B niet. En ook een tijdig bekend gemaakt en met
de overheidsopdracht verband houdend gunningscriterium als
‘opleveringsplanning’ dat in het kader van EMVI slechts 5% ‘meetelt’, kan in
het voorkomend geval wel degelijk een concreet (al dan niet zuiver) economisch
voordeel voor de aanbestedende dienst opleveren.
Met zowel advies als vonnis lijkt het er mij vooralsnog op, dat
‘derden’ het door een aanbestedende dienst gewenste kosten-, uitgaven-,
kwaliteits- en/of specificatieniveau feitelijk lijken te (kunnen) gaan bepalen.
En daar kan ik (vooralsnog), bij gebreke van een wettelijke grondslag, moeilijk
in meegaan. Althans, het voelt bij mij om meerdere redenen niet goed.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten