In mijn optiek ligt het ‘staatssteunrechtelijke
gevolg’ en/of de ‘staatssteunrechtelijke
uitkomst’ van het met goed gevolg doorlopen van een rechtmatige (openbare) aanbestedingsprocedure
niet duidelijk genoeg vast in de (zeer diverse) staatssteunregelgeving.
Verder dan feitelijk een ‘aanwijzing’,
een ‘methode om’ en/of een ‘vermoeden’ van het voorkomen van
staatssteun lijkt men steeds niet te (kunnen) komen. Hoewel van de ene kant
begrijpelijk, is het dat van de andere kant naar mijn mening eigenlijk ook weer
niet.
Het is bijvoorbeeld minst genomen vreemd, dat rechtsgeldige - in het
Europese aanbestedingsrecht toegestane - ‘methoden van selectie’ die zijn toegepast in een rechtmatige Europese openbare
aanbestedingsprocedure, (toch) tot (ongeoorloofde) staatssteun in de procedure
zouden kunnen leiden, omdat aan het Europese staatssteunelement ‘selectiviteit’
zou (kunnen) worden voldaan. Enerzijds wordt ‘selectiviteit’ Europees toegestaan,
en zelfs in het voorkomend geval beloond
door gunning. En anderzijds kan ‘selectiviteit’ in het (zelfde) voorkomend
geval (dus ook) leiden tot een Europese staatssteunrechtelijke afstraffing. Daar zit iets vreemds.
Een ongenuanceerde kijk op (aspecten van) staatssteun kan leiden tot
ongewenste en onpraktische gevolgen en uitkomsten in aanbestedingsprocedures. Bijvoorbeeld
wanneer gegund wordt op ‘economisch meest
voordelige inschrijving’ (EMVI), en (dus) niet op ‘laagste prijs’. Met onderstaand artikel wordt getracht oplossingen
en handvatten voor de praktijk aan te dragen. Het artikel gaat onder meer in op
de ‘particuliere marktinvesteerder
(particuliere inkoper)’, ‘(tegen-)
prestaties’ en het belang van een zorgvuldige raming en rechtsgeldige
gunningscriteria.
Mogelijk kan overigens (ook) worden aangenomen, dat de huidige
staatssteunregels in verband met doelmatig inkopen en aanbestedingen te ‘traditioneel’
en/of te ‘behoudend’ zijn, doordat zij in het beoordelingskader feitelijk te
veel van ‘(laagste) prijs’ uitgaan. De
nieuwe inzichten omtrent inkoop en aanbesteding en de daarmee mogelijk te
behalen doelstellingen en voordelen nopen dan wellicht (ook) tot in beginsel andere
staatssteunrechtelijke inzichten, uitgangspunten en vertrekpunten
dienaangaande.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten