Ik vind dit ongenuanceerd:
“[…] Hierbij gaat out-tasken over
in out-sourcen. Inkoopdienstverleners nemen hele processen inclusief
inkoopmedewerkers over van de organisatie. Dat kan zijn voor de hele inkoop,
maar ook voor bijvoorbeeld alleen de NPR-spend of ICT-inkoop. De eerste
Nederlandse voorbeelden, ervaringen en best practices zijn hier inmiddels van
bekend. Zowel bij commerciële bedrijven, in de zorg als bij
overheidsorganisaties. Capaciteit, kwaliteit en kosten liggen aan deze vorm van
Business Process Outsourcing overwegend ten grondslag. De resultaten in met name
Groot-Brittannië en Amerika liegen er niet om. […]”
Inkoop bij een gemeente kan namelijk niet ‘ge-out-sourced’ worden.
Inkoop (als een ‘functie’) bij een gemeente ‘bevindt’ zich immers
binnen de bij of krachtens Gemeentewet vastgestelde organieke (organisatorische)
structuur van een gemeente. Daarmee binnen de (samenhangende) organisatie van
gemeenteraad, College van B&W, secretaris en ‘ambtelijke organisatie’.
Zie daartoe, de ‘trilogie’:
Het in de praktijk als zodanig bekende ‘inkoopproces’ (of een deel van de
veronderstelde ‘inkoopfunctie’ op pag. 10 (kleurenschema) van de Gids
Proportionaliteit), dat ziet op de processtappen ‘specificeren’, ‘selecteren’, ‘contracteren’,
‘bestellen’, ‘bewaken’ en ‘nazorg’ kan (daarentegen) wel ‘ge-out-sourced’ worden………..
Het ‘oude denken’……..
Definities gaan dus wel degelijk ergens over………
Geen opmerkingen:
Een reactie posten