vrijdag 12 juli 2024

Het gebruik van de CO2-Prestatieladder in een aanbestedingsprocedure

Blijkens de website:

https://www.co2-prestatieladder.nl/nl/wat-is-de-ladder

Is de CO2-Prestatieladder:


“een CO2-managementsysteem dat bestaat uit 5 niveaus. Tot en met niveau 3 gaat een organisatie aan de slag met de uitstoot van de eigen organisatie (en alle projecten). Vanaf niveau 4 en 5 wordt er ook werk gemaakt van de CO2-uitstoot in de keten en sector.”

Het doel van de CO2-Prestatieladder is (dus) de CO2-uitstoot van een onderneming en haar klanten en leveranciers te reduceren.

‘Geschiktheidseisen’ moeten aanbestedingsrechtelijk onder meer verband houden met het voorwerp van de (overheids-) opdracht.

Zie artikel 2.90 lid 8 Aanbestedingswet 2012:


Een aanbestedende dienst stelt bij de voorbereiding en het tot stand brengen van een overeenkomst uitsluitend eisen aan de inschrijver en de inschrijving die verband houden met en die in een redelijke verhouding staan tot het voorwerp van de opdracht.

En artikel 58 lid 1 Richtlijn 2014/24/EU en r.o. 60 van het arrest HvJEU 26 januari 2023 in zaak C-403/21 (NV Construct).

Hetzelfde geldt voor ‘gunningscriteria’.

Zie artikel 2.115 lid 2 Aanbestedingswet 2012:


De in het eerste lid bedoelde nadere criteria houden verband met het voorwerp van de overheidsopdracht […]

En artikel 67 lid 2 Richtlijn 2014/24/EU.

Ook ‘bijzondere voorwaarden’ moeten verband houden met het voorwerp van de opdracht.

Zie artikel 2.80 lid 1 Aanbestedingswet 2012:


Een aanbestedende dienst kan bijzondere voorwaarden verbinden aan de uitvoering van een overheidsopdracht, mits dergelijke voorwaarden verband houden met het voorwerp van de opdracht en in de aankondiging of de aanbestedingsstukken vermeld zijn. De voorwaarden waaronder de overheidsopdracht wordt uitgevoerd, kunnen verband houden met economische, innovatiegerelateerde, arbeidsgerelateerde, sociale of milieuoverwegingen.

En artikel 70 Richtlijn 2014/24/EU (dat ‘speciale voorwaarden’ noemt) en r.o. 64 van het arrest HvJEU 26 januari 2023 in zaak C-403/21 (NV Construct).

Zie eveneens deze Blog:

https://keesvandewater.blogspot.com/2017/09/bijzondere-voorwaarden.html

Ook voor de ‘technische specificaties’ geldt, dat zij verband moeten houden met voorwerp van de opdracht.

Zie artikel 2.75 lid 2 Aanbestedingswet 2012:


De in het eerste lid bedoelde kenmerken houden verband met het voorwerp van de overheidsopdracht en zijn in verhouding tot de waarde en de doelstellingen van die opdracht.

En artikel 42 lid 1 Richtlijn 2014/24/EU.

Het vorenstaande betekent, dat, wanneer geen sprake is van een ondubbelzinnige ‘CO2-uitstoot reductie opdracht’, de CO2-Prestatieladder niet ‘zomaar’ als ‘geschiktheidseis’, ‘gunningscriterium’, ‘bijzondere voorwaarde’ en/of als ‘technische specificatie’ kan worden toegepast.

De aanbestedende dienst zal namelijk, wanneer hij de CO2-Prestatieladder een concrete plaats wil geven in de aanbestedingsprocedure, eerst iets met het voorwerp van de opdracht moeten doen.

Bijvoorbeeld:


De opdracht omvat:

 “Het met reductie van CO2-uitstoot realiseren van een gemeentehuis.”

Zo’n ‘prominente vermelding’ lijkt me praktisch ook geen enkel probleem, als de aanbestedende dienst concreet werk wil maken van de reductie van CO2-uitstoot.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten