Ik moet het toch even kwijt:
Wanneer is
functioneel specificeren nuttig?
Functioneel specificeren is nuttig als je verwacht dat
een leverancier toegevoegde waarde kan bieden bij inkooptrajecten van
bijvoorbeeld innovatieve of nieuwe producten, diensten of oplossingen. Of
trajecten waar het belangrijkste doel het stimuleren van innovatie is. Door een
aanbesteding functioneel te specificeren geef je leveranciers de vrijheid om
markt- of domeinkennis van een voor jou interessant probleemgebied in te
brengen. Hiermee geef je ze de ruimte om de beste oplossing aan te bieden. Dit
kan een oplossing zijn die je niet van tevoren zelf had kunnen bedenken.
In de praktijk beschrijft een organisatie met
specificaties vaak in veel detail ‘hoe’ een oplossing moet werken, zodat ze
precies weet wat ze krijgt. Dit leidt in veel gevallen tot ‘overspecificatie’
en ontneemt de leverancier de mogelijkheid toegevoegde waarde te laten zien en
zich te onderscheiden van een andere leveranciers. […]
Bijvoorbeeld ook in verband met de gedachte (n) die ik wel eens heb,
dat er personen zijn die menen, dat ‘innovatie’ en/of ‘duurzaamheid’ en/of
‘SROI’ feitelijk zelfstandige ‘producten’ zijn, die (zouden) moeten worden
ingekocht.
Voor we het weten, wordt (immers) een in het voorkomend geval handige /
nuttige ‘tool’ (ook) gezien als een ‘product’. ‘Functioneel specificeren’ (dan) als (inkoop-) doel op zich…………..
Want bijvoorbeeld: “Of trajecten
waar het belangrijkste doel het stimuleren van innovatie is.”
Zijn dat (dan) inkooptrajecten? Moeten ‘inkopers’ zich daarmee bezig
houden? Zijn daar geen andere mensen, bijvoorbeeld subsidieadviseurs, (eerder
aangewezen) voor?
En (want): Waarom koop je (eigenlijk) in?
Om een leverancier toegevoegde waarde te (kunnen) laten bieden? Om
leveranciers de vrijheid te (kunnen) geven om markt- of domeinkennis in te brengen?
Om leveranciers zich te (kunnen) laten onderscheiden? Om zo veel als mogelijk aanbiedingen
uit de markt te (ver-) krijgen? Om ‘overspecificatie’ te voorkomen?
Ik zou eerder (juist) denken, dat ‘werken’, ‘leveringen’ en/of
‘diensten’ worden ingekocht om organisatiedoelstellingen te (kunnen)
realiseren…….
‘Precies weten, wat je krijgt’
is daarbij doorgaans (dan ook) zo gek nog niet……..
En ook (weer) ‘hot’: ‘Bestuurlijk
en intern commitment’. Zie:
Dus, tsja…….. Welke prioriteiten stel je (dan)? Wat trek je (dan) zoal naar
je toe? Welk (inkoop-) doel stel je dan? En/of wat ‘verkoop’ je (dan) intern…………..
Vergelijk in onderhavig verband bijvoorbeeld ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten