HvJEU 2 juni 2016 in zaak C-410/14 (Dr. Falk Pharma GmbH) is bevestigd
in HvJEU 1 maart 2018 in zaak C-9/17 (Tirkkonen):
29 Er
zij evenwel aan herinnerd dat het doel van richtlijn 2004/18 erin was gelegen
het risico uit te sluiten dat de aanbestedende diensten bij het plaatsen van
welke opdracht ook, de voorkeur geven aan nationale inschrijvers of gegadigden.
Dat risico houdt echter nauw verband met de exclusiviteit die zal voortvloeien
uit de gunning van de betrokken opdracht aan de ondernemer wiens inschrijving
is geselecteerd, of aan de ondernemers wier inschrijvingen zijn geselecteerd in
geval van een raamovereenkomst, wat uiteindelijk het doel vormt van een
procedure voor het plaatsen van een overheidsopdracht (zie in die zin arrest
van 2 juni 2016, Falk Pharma, C-410/14, EU:C:2016:399, punten 35 en 36).
30 Dienaangaande
heeft het Hof reeds onderstreept dat de keuze van een inschrijving, en dus van
een begunstigde, een element is dat intrinsiek verbonden is met de bij
richtlijn 2004/18 ingevoerde regelgeving voor overheidsopdrachten en bijgevolg
met het begrip ‚overheidsopdracht’ in de zin van artikel 1, lid 2, onder a),
hiervan (zie in die zin arrest van 2 juni 2016, Falk Pharma, C-410/14,
EU:C:2016:399, punt 38).
31 Hieruit
volgt dat wanneer er geen ondernemer wordt aangewezen aan wie exclusief een
opdracht wordt gegund, er geen noodzaak bestaat om het handelen van deze
aanbestedende dienst aan de nauwkeurige regels van richtlijn 2004/18 te
onderwerpen teneinde te vermijden dat hij bij de gunning van een opdracht
nationale ondernemers begunstigt (zie in die zin arrest van 2 juni 2016, Falk
Pharma, C-410/14, EU:C:2016:399, punt 37).
32 In
casu moet dus worden nagegaan of het agentschap een inschrijving heeft gekozen
uit alle inschrijvingen die voldeden aan de voorwaarden die waren vastgelegd in
zijn aanbesteding.
33 Dienaangaande
blijkt uit de verwijzingsbeslissing dat het agentschap voornemens was een
omvangrijke „pool” te vormen van adviseurs die aan een bepaald aantal
voorwaarden moesten voldoen. Aangezien het agentschap echter alle kandidaten
selecteert die aan deze voorwaarden voldoen, is het duidelijk, zoals de
advocaat-generaal in punt 39 van zijn conclusie heeft opgemerkt, dat het in het
geheel geen selectie maakt onder de ontvankelijke inschrijvingen, en zich
beperkt tot het waarborgen van de naleving van kwalitatieve criteria.
34 Het feit
dat, zoals blijkt uit de verwijzingsbeslissing, de toegang tot het in het
hoofdgeding aan de orde zijnde landbouwadviseringssysteem beperkt is tot een
voorlopige periode die eindigt op het moment waarop het examen wordt
georganiseerd of uiterlijk op het moment van publicatie van het definitieve
gunningsbesluit, en dat het bijgevolg voor een adviseur als Tirkkonen niet
mogelijk is om zich bij voornoemd landbouwadviseringssysteem aan te sluiten,
doet aan die beoordeling niet af.
35 Zoals
de advocaat-generaal in de punten 51 en 52 van zijn conclusie heeft opgemerkt,
is het feit dat - anders dan de context die heeft geleid tot het arrest van 2 juni
2016, Falk Pharma (C-410/14, EU:C:2016:399) - een landbouwadviseringssysteem
als aan de orde in het hoofdgeding niet te allen tijde openstaat voor
belangstellende ondernemers, immers niet relevant. In casu is het
doorslaggevende element gelegen in het feit dat de aanbestedende dienst geen
enkel gunningscriterium noemt voor het vergelijken en rangschikken van de ontvankelijke
inschrijvingen. Bij gebreke van dat element, dat - zoals volgt uit punt 38 van
het arrest van 2 juni 2016, Falk Pharma (C-410/14, EU:C:2016:399) - intrinsiek
verbonden is met de regelgeving voor overheidsopdrachten, kan een landbouwadviseringssysteem
als aan de orde in het hoofdgeding geen overheidsopdracht in de zin van artikel
1, lid 2, onder a), van richtlijn 2004/18 vormen.
[…]
41 Gelet
op de voorgaande overwegingen moet op de prejudiciƫle vraag derhalve worden
geantwoord dat artikel 1, lid 2, onder a), van richtlijn 2004/18 aldus moet
worden uitgelegd dat een landbouwadviseringssysteem als aan de orde in het
hoofdgeding, waarmee een openbare instelling alle ondernemers selecteert die
voldoen aan de in de aanbesteding gestelde geschiktheidseisen en zijn geslaagd
voor het in die aanbesteding genoemde examen, geen overheidsopdracht in de zin
van die richtlijn vormt, zelfs niet indien gedurende de beperkte looptijd van
dat systeem geen enkele nieuwe ondernemer kan worden toegelaten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten