Het hierna weergegeven vonnis van
Rechtbank Midden-Nederland heeft betrekking op het bepaalde in artikel
3.36 lid 1 sub c onder 2° en 3° Aanbestedingswet 2012 ter zake de ‘Onderhandelingsprocedure zonder aankondiging’,
maar is evengoed bruikbaar in verband met het bepaalde in 2.32 lid 1 sub b
onder 2° en 3° Aanbestedingswet 2012, want de bepalingen zijn gelijk.
Rechtbank Midden-Nederland 17 juni 2020, ECLI:NL:RBMNE:2020:2212:
4.9. Vervolgens
is aan de orde de vraag of deze opdracht, zoals NedTrain stelt en Alstom
Transport onderschrijft, alleen door Alstom Transport kan worden uitgevoerd,
omdat mededinging om technische redenen ontbreekt, of uitsluitende rechten, met
inbegrip van intellectuele eigendomsrechten, moeten worden beschermd.
4.10. NedTrain
stelt dat dit het geval is, omdat het auteursrecht van Alstom Transport op het
diagnosesysteem en de broncodes van de software eraan in de weg staat dat de
opdracht door een ander dan Alstom Transport wordt uitgevoerd. Zonder de
broncodes kunnen er geen aanpassingen in het systeem worden gemaakt, zo voeren
NedTrain en Alstom Transport aan. NedTrain heeft ter onderbouwing van deze
(door Alstom Transport onderschreven) stelling een rapport overgelegd van
Ricardo Rail van 15 mei 2020 (productie 2).
[…]
4.13. De
conclusie is dat het aannemelijk is dat de broncode van de software van het
diagnoseysteem nodig is om dit systeem te kunnen aanpassen/upgraden; NedTrain
heeft dit voldoende gemotiveerd onderbouwd en Siemens Mobility heeft dit
onvoldoende gemotiveerd betwist.
4.14. Het is
verder aannemelijk dat Alstom Transport de intellectuele eigendomsrechten
(auteursrecht) heeft op het diagnosesysteem en de broncodes van de software
daarvan.
Siemens Mobility heeft niet (gemotiveerd) weersproken
dat (de rechtsvoorgangsters van) Alstom Transport het huidige diagnosesysteem -
dat bestaat uit hardware en software - heeft ontwikkeld en doorontwikkeld en
dat zij de maker in de zin van de Auteurswet is van dit systeem.
4.15. Op
grond van artikel 1 Auteurswet heeft de maker een uitsluitend recht om een
auteursrechtelijk beschermd werk te verveelvoudigen of openbaar te maken.
4.16. Alstom
Transport is dus als auteursrechthebbende de enige partij die het recht heeft
om de software te gebruiken en aan te passen, of om derden het recht te geven
dit te doen.
4.17. Het is
aannemelijk dat Alstom Transport NedTrain geen licentie of andere toestemming
heeft verleend om de software zelfstandig aan te passen of om derden in te
schakelen om dat namens NedTrain te doen. NedTrain en Alstom Transport stellen
zich op dit standpunt en aanwijzingen om aan de juistheid van dit standpunt te
twijfelen zijn er niet.
De stelling van Siemens Mobility dat de licentie die
Alstom Transport aan NedTrain heeft gegeven het mogelijk toelaat om derden
aanpassingen aan de software van het diagnosesysteem te laten uitvoeren, wordt
als onvoldoende gemotiveerd onderbouwd gepasseerd. NedTrain is dus niet
gerechtigd om een derde de opdracht te geven om de software van het
diagnosesysteem aan te passen.
Siemens Mobility voert dan nog aan dat dit op grond
van artikel 45m Auteurswet wel kan. Dit standpunt gaat niet op, omdat
onvoldoende aannemelijk is dat de situatie waarop dit artikel ziet in dit geval
van toepassing is.
Het artikel stelt als vereiste dat het moet gaan om
een vertaling die nodig is om een koppeling (interoperabiliteit) te
bewerkstelligen tussen computerprogramma’s. Het gaat er daarbij om dat de
programma’s met elkaar samenwerken, en niet dat een programma een uitvoer moet
genereren die leesbaar is door een ander programma. Dit betekent vrij vertaald
dat de broncode alleen mag worden gebruikt, voor zover dat nodig is om de
koppeling tussen twee softwaresystemen te verwezenlijken.
Het is echter aannemelijk dat, zoals NedTrain
aanvoert, de opdracht niet kan worden uitgevoerd door koppeling van het huidige
diagnosesysteem aan bijvoorbeeld een door Siemens Mobility te ontwikkelen
softwaresysteem. De opdracht houdt in dat de bestaande software van het
diagnosesysteem wordt aangepast (geupdated). NedTrain voert aan dat het
diagnosesysteem uiterst complex is en het daarom ondenkbaar is dat een
koppeling en uitwisseling van gegevens en signalen van twee systemen kan
functioneren, zonder aanpassingen te maken in de software van Alstom Transport.
Siemens Mobility heeft dit niet gemotiveerd weersproken, zodat het ervoor wordt
gehouden dat NedTrain wat dit betreft gelijk heeft.
4.18. Het is
op grond wat in 4.12. tot en met 4.17. is overwogen aannemelijk dat de opdracht
alleen door Alstom Transport kan worden uitgevoerd, omdat het auteursrecht van
Alstom Transport op het diagnosesysteem en de broncodes van de software van dit
systeem moet worden beschermd.
Daarmee is aan de eerste voorwaarde voldaan.
[…]
4.20. Siemens
Mobility lijkt te stellen dat het volledig laten vervangen van het
diagnosesysteem een redelijk alternatief is. Zij wordt daarin niet gevolgd.
4.20.1. Dit is,
zoals NedTrain aanvoert, een wezenlijk andere opdracht dan de opdracht die
NedTrain wil geven en vormt daardoor geen alternatief of substituut voor de
opdracht die NedTrain wil geven, namelijk het aanpassen van het
diagnosesysteem.
4.20.2. Maar
ook als dit wel als een alternatief zou kunnen worden gezien, dan kan dit
Siemens Mobility niet baten, omdat dit dan, zoals NedTrain aanvoert en Alstom
Transport onderschrijft, geen redelijk, met de nadruk op redelijk, alternatief
is. Daarbij wordt het volgende betrokken.
Het kan allereerst, zoals NedTrain betoogt, niet zo
zijn dat NedTrain wordt gedwongen om een geheel andere opdracht dan waaraan zij
behoefte heeft aan te besteden, omdat die opdracht dan wel in concurrentie kan
worden aanbesteed. De contractsvrijheid verzet zich daartegen. Verder is het
aannemelijk dat het geheel laten vervangen van het diagnosestysteem, zoals
NedTrain en Alstom Transport aanvoeren, tot een veel hoger kostenplaatje leidt
dan het aanpassen van het systeem. Daarbij komt dat de opdracht dan veel
omvangrijker is waardoor treinen veel langer uit de roulatie moeten en ongeveer
6000 werknemers helemaal opnieuw moeten worden opgeleid.
Bovendien bestaat er volgens Ricardo Rail ook nog het
risico dat het nieuwe systeem niet aan gelijkblijvende functionaliteit en
bedieningsmogelijkheden voldoet en daarmee een onredelijk groot risico vormt
voor de bedrijfsvoering van NedTrain.
4.21. Voor
zover Siemens Mobility aanvoert dat een redelijk alternatief is het opknippen
van de opdracht in onderdelen die in concurrentie kunnen worden aanbesteed en
onderdelen die niet in concurrentie kunnen worden aanbesteed dan geldt dat dit
niet opgaat, omdat het aannemelijk is dat dit geen alternatief is. In het
rapport van Ricardo Rail wordt gemotiveerd aangegeven dat dit opknippen niet
kan. Uit het rapport volgt dat en waarom een andere leverancier van een
diagnosesysteem juist bij de integratie ervan in VIRM op onoverkomelijke
problemen zal stuiten.
[…]
4.22. In het
voorgaande ligt al besloten dat het ontbreken van de mededinging niet het
gevolg is van een kunstmatige beperking van de voorwaarden van de aanbesteding.
Er is geen sprake van toeschrijven naar de opdracht,
zoals Siemens Mobility ook wel aanvoert. NedTrain heeft een reëele wens om het
diagnosesysteem te upgraden en kan er niets aan doen dat het auteursrecht van
Alstom Transport eraan in de weg staat dat de opdracht alleen door Alstom
Transport kan worden uitgevoerd.
Ik heb de indruk, dat in kwestie een ‘on premisse’ applicatie/systeem aan
de orde is, in welk verband ik mij afvraag, of een upgrade van een (‘echte’) SAAS-applicatie ook onder het bepaalde in
2.32 lid 1 sub b onder 2° en 3° Aanbestedingswet 2012 zou kunnen vallen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten