Overweging 30 van ‘Richtlijn 2007/66/EG van 11 december 2007 tot wijziging van de Richtlijnen 89/665/EEG en 92/13/EEG van de Raad met betrekking tot de verhoging van de doeltreffendheid van de beroepsprocedures inzake het plaatsen van overheidsopdrachten’ luidt als volgt:
Ook het in Richtlijn 92/13/EEG neergelegde
bemiddelingsmechanisme heeft niet op werkelijke belangstelling van de
ondernemers kunnen rekenen. Dat komt zowel omdat het op zich niet volstaat om
bindende voorlopige maatregelen te verkrijgen die het onwettige sluiten van een
overeenkomst tijdig kunnen verhinderen, als omdat de aard ervan moeilijk te
verenigen is met de inachtneming van de bijzonder korte termijnen voor het
instellen van beroepsprocedures strekkende tot voorlopige maatregelen en tot
nietigverklaring van onwettige besluiten. Bovendien is de potentiële
doeltreffendheid van het bemiddelingsmechanisme nog afgezwakt door de
moeilijkheden in iedere lidstaat een volledige en voldoende lange lijst op te
stellen van onafhankelijke bemiddelaars die op ieder tijdstip beschikbaar zijn
en de bemiddelingsverzoeken op zeer korte termijn kunnen behandelen. Om die redenen
dient het bemiddelingsmechanisme te worden geschrapt.
Richtlijn 92/13/EEG handelde in de artikelen 9, 10 en 11 over (de) ‘bemiddelingsprocedure’. Zie bijvoorbeeld artikel 9:
1. Een
ieder die een belang heeft of heeft gehad bij de toewijzing van een bepaalde
opdracht die onder Richtlijn 90 / 531 / EEG valt en die van oordeel is dat hij
in verband met de desbetreffende aanbestedingsprocedure benadeeld is of
benadeeld dreigt te worden omdat het Gemeenschapsrecht inzake
overheidsopdrachten of de nationale bepalingen waarin dit recht is omgezet,
zijn geschonden, kan verzoeken om toepassing van de bemiddelingsprocedure van
de artikelen 10 en 11 .
2. Het
in lid 1 bedoelde verzoek wordt schriftelijk bij de Commissie of bij de in de
bijlage vermelde nationale autoriteiten ingediend. Die autoriteiten zenden dit
verzoek zo spoedig mogelijk aan de Commissie toe .
Toch wordt er in Richtlijn 2014/24/EU nog steeds melding gemaakt van ‘bemiddelingsprocedures’. Zie bijvoorbeeld onder meer Bijlage V, Deel B onder ‘II. Aanvullende inlichtingen die moeten worden verstrekt wanneer de aankondiging dient als oproep tot mededinging (artikel 48, lid 2)’:
13. Naam
en adres van de instantie die bevoegd is voor beroepsprocedures en eventueel
bemiddelingsprocedures. Precieze aanduiding van de termijnen voor
beroepsprocedures, of, in voorkomend geval, naam, adres, telefoonnummer, fax en
e-mailadres van de dienst waar deze inlichtingen kunnen worden verkregen.
Dat gaat dus blijkbaar om een andere ‘bemiddelingsprocedure’ dan genoemd in Richtlijn 92/13/EEG die betrekking had op aanbestedende diensten die werkzaam zijn in de sectoren water- en energievoorziening, vervoer en telecommunicatie.
En ook om ‘eventueel’. Daar is dus niks verplicht aan.
Het is dan ook vreemd om op TenderNed onder ‘nieuws’ te lezen:
Nieuwe aanbestedingsformulieren: alle wijzigingen op een rij
Vanaf 25 oktober 2023 gelden in de Europese Unie nieuwe standaardformulieren voor elektronisch aanbesteden (eForms). We zijn bezig de TenderNed-applicatie hierop aan te passen en voeren gefaseerd wijzigingen door. Op deze pagina houden we u hiervan op de hoogte.
Wijziging voor aanbestedende diensten
Vanaf 15 maart 2023 is ‘Contactpunt instantie voor bemiddelingsprocedure’ een verplicht veld. […]
Als je nu (17 maart 2023) in TenderNed onder ‘Contactpunten beroepsprocedures’ eerst bij verplicht veld (*) ‘Bevoegde instantie’ de betreffende rechtbank invult, dan ben je daarna (toch) verplicht om het verplichte veld (*) ‘Instantie voor bemiddelingsprocedures’ in te vullen.
Dit terwijl niemand verplicht is om gebruik te maken van alternatieve geschillenbeslechting.
En terwijl artikel 1 lid 2 van de ‘Uitvoeringsverordening (EU) 2022/2303 van 24 november 2022 tot wijziging van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/1780 tot vaststelling van standaardformulieren voor de bekendmaking van aankondigingen op het gebied van overheidsopdrachten’ als volgt luidt:
Uitvoeringsverordening (EU) 2019/1780 wordt als volgt
gewijzigd:
[…]
Het volgende artikel 3 bis wordt ingevoegd:
“Artikel 3 bis
Overgangsbepaling
Van 14 november 2022 tot en met 24 oktober 2023 kunnen
zowel de bij deze verordening vastgestelde formulieren als de bij
Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1986 vastgestelde formulieren worden gebruikt
voor de bekendmaking van aankondigingen in het Publicatieblad van de Europese
Unie.”.
De betreffende ‘bij deze verordening vastgestelde formulieren’ maken daarbij overigens geen melding van (een) ‘bemiddelingsprocedure (s)’ of van een ‘instantie voor bemiddelingsprocedures’.
Zij maken wel melding van ‘beroepsinstantie’ en ‘beroepsprocedures’. Zie bijvoorbeeld pagina 18 van de Uitvoeringsverordening 2022/2303 onder Tabel 2, ‘Velden in standaardformulieren en aankondigingen’:
De rol van de organisatie in de aanbestedingsprocedure
(bv. koper, winnaar). In een aankondiging moeten alle organisaties worden
vermeld die bij de procedure betrokken zijn in de rol van koper; winnaar;
beroepsinstantie; koper die voor andere kopers bestemde goederen en/of diensten
aankoopt; koper die overheidsopdrachten gunt of raamovereenkomsten sluit voor
werken, leveringen of diensten die voor andere kopers bestemd zijn.
En pagina 35:
De beschrijving van de termijnen voor
beroepsprocedures.
De bijlage bij ‘Uitvoeringsverordening (EU) 2019/1780 van 23 september 2019 tot vaststelling van standaardformulieren voor de bekendmaking van aankondigingen op het gebied van overheidsopdrachten en tot intrekking van Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1986 (“e- formulieren”)’ vermeldt onder meer:
Standaardformulieren bevatten velden. Een standaardformulier
waarvan de velden met toepasselijke informatie is gevuld, is een aankondiging.
Standaardformulieren en aankondigingen bevatten verplichte en facultatieve
velden.
a) Verplichte
velden moeten in standaardformulieren en aankondigingen worden opgenomen en
moeten informatie bevatten, tenzij aan bepaalde voorwaarden is voldaan (zie
hieronder).
b) Facultatieve
velden kunnen in standaardformulieren en aankondigingen worden opgenomen, en
kunnen informatie bevatten.
Ik denk dus, dat TenderNed een niet eens bestaand ‘facultatief veld’ tot een ‘verplicht veld’ heeft gemaakt.
Praktisch betekent dat, je moet toch verder, wilt publiceren, en moet dus iets invullen, dat de betreffende rechtbank in TenderNed ook de ‘Instantie voor bemiddelingsprocedures’ is/wordt.
Form follows function?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten