De aankondiging in het geval van vrijwillige transparantie vooraf
In artikel 1 lid 4 van Richtlijn 2007/66/EG van 11 december 2007 tot
wijziging van de Richtlijnen 89/665/EEG en 92/13/EEG van de Raad met betrekking
tot de verhoging van de doeltreffendheid van de beroepsprocedures inzake het
plaatsen van overheidsopdrachten is onder meer bepaald:
Richtlijn
89/665/EEG wordt als volgt gewijzigd:
[…]
4. De
volgende artikelen worden ingevoegd:
„Artikel 3 bis
Inhoud van de aankondiging in het
geval van vrijwillige transparantie vooraf
De in het tweede streepje van artikel
2 quinquies, lid 4, bedoelde aankondiging, waarvan de opmaak door de Commissie zal
worden vastgesteld volgens de raadgevingsprocedure van artikel 3 ter, lid 2,
bevat de volgende informatie:
a) de
benaming en contactgegevens van de aanbestedende dienst;
b) een
beschrijving van het onderwerp van de opdracht;
c) een rechtvaardiging van de
beslissing van de aanbestedende dienst om de opdracht te gunnen zonder
voorafgaande bekendmaking van een aankondiging van de opdracht in het Publicatieblad
van de Europese Unie;
d) de benaming en contactgegevens van
de onderneming ten gunste van wie de beslissing om een opdracht te gunnen, is
genomen; en
e) voor zover van toepassing, alle
andere informatie die de aanbestedende dienst nuttig acht.
Zie daartoe ook artikel 4.17 lid 1 Aanbestedingswet 2012.
Het standaardformulier (eForm)
Er is een Europees standaardformulier (eForm) voor de aankondiging in het geval van vrijwillige transparantie vooraf.
Zie namelijk artikel 2 sub 3 van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/1780 van 23 september 2019 tot vaststelling van standaardformulieren voor de bekendmaking van aankondigingen op het gebied van overheidsopdrachten en tot intrekking van Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1986 (“e- formulieren”):
De in artikel 1 bedoelde standaardformulieren worden
gebruikt voor de bekendmaking van de volgende aankondigingen in het
Publicatieblad van de Europese Unie:
[…]
3) “Formulier
voor vooraankondiging onderhandse gunning”: voor aankondigingen als bedoeld in
artikel 3 bis van Richtlijn 89/665/EEG en artikel 3 bis van Richtlijn 92/13/EEG
In ‘Tabel 2’ van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/1780 is bij BT-135 (‘Onderhandse gunning rechtvaardigingstekst’) opgenomen:
De rechtvaardiging voor het gebruik van een procedure
die onderhandse gunning van opdrachten mogelijk maakt, d.w.z. een procedure die
geen bekendmaking van een oproep tot mededinging in het Publicatieblad van de
Europese Unie vereist.
Zie ook BT-136 (‘Code’).
En de kolommen 25, 26, 27 en 28 van Tabel 2 van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/1780 die concreet betrekking hebben op het “Formulier voor vooraankondiging onderhandse gunning” vermelden bij BT-135 en BT-136 een ‘V’ als zijnde ‘verplichte velden’.
Kolom 25 heeft betrekking op Richtlijn 2014/24/EU volgens ‘Tabel 1’ van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/1780.
Uitvoeringsverordening (EU) 2022/2303 heeft daarin geen verandering gebracht.
De onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking
Artikel 32 van Richtlijn 2014/24/EU regelt de ‘onderhandelingsprocedure
zonder voorafgaande bekendmaking’.
Artikel 32 Richtlijn 2014/24/EU is geïmplementeerd door de artikelen 2.32 t/m 2.37 Aanbestedingswet 2012. In Nederland noemen we de ‘onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking’ (dus) de ‘onderhandelingsprocedure zonder aankondiging’.
Het lijkt mij, dat (het) ‘zonder voorafgaande bekendmaking’, en dus ook (het) ‘zonder aankondiging’, gelijk staat aan ‘zonder voorafgaande bekendmaking van een aankondiging van de opdracht in het Publicatieblad van de Europese Unie’ als genoemd in artikel 1 lid 4 van Richtlijn 2007/66/EG.
En eveneens gelijk staat aan ‘geen bekendmaking van een oproep tot mededinging in het Publicatieblad van de Europese Unie vereist’ volgens BT-135 en BT-136 van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/1780 voornoemd.
De onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (onderhandelingsprocedure zonder aankondiging) is immers ook ‘een procedure die onderhandse gunning van opdrachten mogelijk maakt, d.w.z. een procedure die geen bekendmaking van een oproep tot mededinging in het Publicatieblad van de Europese Unie vereist’.
Een ‘aankondiging in de vorm van een oproep tot mededinging’ is namelijk wat anders dan een, bij de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (onderhandelingsprocedure zonder aankondiging) wel verplichte, ‘aankondiging van een gegunde opdracht’.
‘Table 8. Direct Award Justification code context use’
Artikel 4.17 lid 2 Aanbestedingswet 2012 luidt als volgt:
De
bekendmaking van de aankondiging, bedoeld in het eerste lid, geschiedt langs
elektronische weg, met gebruikmaking van het elektronische systeem voor
aanbestedingen.
En ‘het elektronische systeem voor aanbestedingen’ is TenderNed. Zie artikel 1.1 jo. artikel 4.13 Aanbestedingswet 2012.
Het is dan ook vreemd, dat TenderNed bij de aankondiging in het geval van vrijwillige transparantie vooraf, de onderhandelingsprocedure zonder aankondiging niet als ‘rechtvaardigingsmogelijkheid’ aanbiedt.
TenderNed biedt bijvoorbeeld wel, middels een ‘keuzemenu’ (‘Maak een keuze’), ‘rechtvaardigingsmogelijkheden’ aan met betrekking tot onder meer:
- ‘Opdrachten met een geraamde waarde onder de aanbestedingsdrempels’, en;
- ‘Op basis van een
alleenrecht gegunde opdracht voor diensten’, en;
- ‘Specifieke
uitsluitingen voor opdrachten voor diensten’.
‘Opdrachten gebaseerd op de toepassing van de onderhandelingsprocedure zonder aankondiging’ o.i.d. staat dus niet vermeld in het betreffende ‘keuzemenu’.
Dat wordt blijkbaar ingegeven door, de door TenderNed gebruikte, ‘Table 8. Direct Award Justification code context use’. Zie daartoe deze link:
Ik denk, dat ‘Table 8. Direct Award Justification code context use’ onvolledig is.
Het staat namelijk elke aanbestedende dienst vrij om in het voorkomend geval in verband met de (voorgenomen) toepassing van artikel 32 Richtlijn 2014/24/EU (artikel 2.32 Aanbestedingswet 2012) ‘vrijwillige transparantie vooraf’ te betrachten.
Dat wordt ook gefaciliteerd door Uitvoeringsverordening (EU) 2019/1780 en Uitvoeringsverordening (EU) 2022/2303.
En dat zou dan (dus) ook door ‘Table 8. Direct Award Justification code context use’ ondersteund moeten worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten