De ‘Richtsnoeren van de Europese
Commissie betreffende het gebruik van het kader voor overheidsopdrachten in de
door de Covid‐19-crisis veroorzaakte noodsituatie
(2020/C 108 I/01)’ zijn op 1 april 2020 bekend gemaakt:
Volgens de Commissie bouwen deze richtsnoeren ‘voort op de “Mededeling van de Commissie over de regels inzake
overheidsopdrachten in verband met de huidige asielcrisis” van 9 september 2015
(COM(2015) 454 final)’.
Zie over die Mededeling: https://keesvandewater.blogspot.com/2015/09/asielcrisis.html.
Ik blijf mij verbazen over de navolgende interpretatie door de Europese
Commissie (laatste deelzin):
“indien die flexibiliteit niet volstaat, kan een
procedure van gunning door onderhandelingen zonder bekendmaking worden
overwogen. Uiteindelijk kan zelfs een rechtstreekse gunning aan een vooraf
geselecteerde ondernemer worden toegestaan, op voorwaarde dat die ondernemer de
enige is die de vereiste levering binnen de door de dwingende spoed
veroorzaakte technische beperkingen en termijn kan uitvoeren”
Wat verwacht ze dan (bij dwingende spoed)? Toch nog even snel een
marktconsultatie uitvoeren?
En waar staat dat dan vermeld? Bij mijn weten, niet in artikel 32 leden
1 en 2 sub c Richtlijn 2014/24/EU:
1. De
lidstaten kunnen voorschrijven dat, in de in de leden 2 tot en met 5 bepaalde
specifieke gevallen en omstandigheden, de aanbestedende diensten
overheidsopdrachten kunnen gunnen volgens een onderhandelingsprocedure zonder
voorafgaande bekendmaking.
2. De
onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking voor
overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten kan worden gevolgd in
elk van de volgende gevallen:
[…]
c) in
strikt noodzakelijke gevallen waarin het vanwege dwingende spoed als gevolg van
gebeurtenissen die door de aanbestedende dienst niet konden worden voorzien het
onmogelijk is de gestelde termijnen voor openbare procedures, niet-openbare
procedures en procedures door onderhandelingen met voorafgaande oproep tot
mededinging in acht te nemen. De ter rechtvaardiging van de onverwijlde spoed
ingeroepen omstandigheden mogen in geen geval aan de aanbestedende diensten te
wijten zijn.
En ik ken ook geen jurisprudentie, die de interpretatie van de
Commissie ondersteunt.
Verder het nodige over de (te verkorten) inschrijvingstermijnen uit
Richtlijn 2014/24/EU, maar geen woord over de ‘opschortende termijn’ of
‘beroepstermijn’ als genoemd in de Rechtsbeschermingsrichtlijn (-en).
Praktisch is daar wel behoefte aan. Zo’n opschortende termijn plaatst
een verkorte inschrijvingstermijn van 15 dagen namelijk in een bepaald
perspectief.
Lees verder in verband met de Corona-crisis ook:
en
Geen opmerkingen:
Een reactie posten