Sinterklaas en Superman zijn niet welkom in de RAW-systematiek en gemeente Heerlen volgens (terecht) Rechtbank Limburg 8 september 2020, ECLI:NL:RBLIM:2020:6705:
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBLIM:2020:6705
4.9. De
door de Gemeente in de brief van 18 juni 2020 gegeven motivering houdt in dat
Redding niet alle daadwerkelijk te maken kosten heeft opgegeven in de door haar
gehanteerde eenheidsprijzen, alleen al omdat kennelijk - en zo is ook bevestigd
door Redding ter zitting - bepaalde kosten voor eigen rekening worden genomen
(zoals trilapparatuur, knijparmatuur, inzet vrachtwagen, aan- en afvoer van
materiaal), zodat die verdisconteerd zitten in de opgeven eenheidsprijs,
hetgeen uitdrukkelijk is verboden in artikel 01.01.03 RAW, terwijl bovendien
geen korting wordt gecalculeerd.
De door de Gemeente gegeven motivering in haar brief
van 18 juni 2020 houdt daarnaast ook in dat Redding bepaalde aspecten niet
realistisch heeft begroot, alleen al omdat zij kennelijk zonder nadere
toelichting, die ontbreekt en die door Redding ook ter zitting niet is gegeven,
met de inzet van slechts één man binnen de aangeboden tijd, onwaarschijnlijke
hoeveelheden werk beweert te kunnen verzetten, zoals proefsleuven graven en
muren van Ardenner gres stapelen en afwerken. Dat, zoals ter zitting door
Redding naar voren is gebracht, zij zeer ervaren is, dergelijke werken op deze
wijze heeft uitgevoerd en aldus de uitvoering, zoals opgegeven, garandeert, is
in dit verband - ook al was deze toelichting wel tijdig geven - onvoldoende,
omdat daarmee geen inzicht wordt verschaft zoals gevraagd. Een dergelijke
bewering is immers onvoldoende feitelijk geconcretiseerd en onderbouwd.
4.10. De
voorzieningenrechter is van oordeel dat vanwege de toelichting “Het geheel voeren we grotendeels in eigen
beheer uit met onze afdeling werkvoorbereiding … Bij post 721640 schakelen we
een extern bureau in voor de kwaliteitskeuringen.” op de posten van kluster
72 - zonder nadere toelichting, die ontbreekt en ook ter zitting door Redding
niet is gegeven - een volledige kostenontleding evident ontbreekt. Omdat de
gevraagde ontleding en verfeitelijking niet is bijgevoegd en niet wordt
gegeven, had de Gemeente alleen daarom al de inschrijving terzijde kunnen
leggen.
4.11. De
voorzieningenrechter is van oordeel dat de Gemeente terecht heeft geoordeeld
dat Redding een toelichting diende te geven terzake haar kostenontleding, omdat
de ingediende kostenstaat van Redding (opvallende) afwijkingen vertoonde van de
referentiebegroting van Geonius B.V.
De voorzieningenrechter is van oordeel dat de Gemeente op goede grond heeft geoordeeld dat de door Redding gegeven toelichting in haar brief van 8 juni 2020 ontoereikend was. Terecht is dan ook de inschrijving van Redding door de Gemeente wegens strijd met artikel 01.01.03 RAW ongeldig verklaard.
Eiseres (Redding) had gewaarschuwd kunnen (moeten) zijn met/door Rechtbank
Limburg 12 december 2014, ECLI:NL:RBLIM:2014:11487 (zie
hier):
4.6. De
voorzieningenrechter zal de Combinatie voorts niet volgen in de stelling dat er
een aangepast of nieuw beoordelingscriterium is gebruikt. De Combinatie stelt
dat de Gemeente de wijze waarop de opdracht wordt uitgevoerd thans ook heeft
beoordeeld. De Gemeente betwist dit en stelt dat de Combinatie kiest voor een
uitvoeringswijze zonder dat zij conform artikel 01.01.03 RAW 2010 alle
bijbehorende kosten in de bestekpost opneemt. De meer algemene stelling dat de
toelichting de onderlegger is voor de beoordeling of voldaan wordt aan genoemd
de eisen die het RAW stelt, is als zodanig niet betwist. Evenmin heeft een
steekhoudende betwisting plaatsgevonden van de door de Gemeente gegeven
voorbeelden: als voorbeeld benoemt de Gemeente het achterwege laten van manuren
voor het invoeren van het 3D-model in de PGPS 3D-meetapparatuur. Ook stelt de
Gemeente dat de Combinatie kiest voor een uitvoeringswijze die gelet op de aard
of de omvang van de bestekpost onmogelijk is, zoals de inzet van een
graafmachine die volgens de Gemeente onvoldoende productie kan halen, omdat er
tegelijkertijd andere activiteiten plaatsvinden die inzet van die graafmachine
verhinderen. De Gemeente geeft ook het voorbeeld dat slechts één grondwerker
wordt ingezet die opeenvolgend handelingen moet verrichten die een onmogelijke
capaciteit per uur veronderstellen. Met de Gemeente is de voorzieningenrechter
van oordeel dat uit deze voorbeelden blijkt dat geen sprake is van het
“verzetten van doelpalen”, maar dat de uitvoering van het werk wordt ontleed
met het oog op de vraag of alle opgegeven aspecten in de bestekposten zijn
verwerkt op een zodanige wijze dat reële prijzen, als bedoeld in artikel
01.01.03 RAW 2010, worden geoffreerd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten