Artikel 2.86 lid 4 Aanbestedingswet 2012 luidt als volgt:
Een aanbestedende dienst sluit een gegadigde of inschrijver voorts uit van deelneming aan een aanbestedingsprocedure indien de aanbestedende dienst ervan op de hoogte is dat bij onherroepelijke en bindende rechterlijke of administratieve beslissing overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar de gegadigde of de inschrijver is gevestigd of overeenkomstig nationale wettelijke bepalingen is vastgesteld dat de ondernemer niet voldoet aan zijn verplichtingen tot betaling van belastingen of sociale zekerheidspremies.
Het gaat om een dwingende uitsluitingsgrond.
In artikel 2.87 lid 1 sub j. Aanbestedingswet 2012 is als facultatieve uitsluitingsgrond
opgenomen:
1. De
aanbestedende dienst kan een inschrijver of gegadigde uitsluiten van deelneming
aan een aanbestedingsprocedure op de volgende gronden:
[…]
j. de aanbestedende dienst toont met elk passend middel aan dat de inschrijver of gegadigde niet voldoet aan zijn verplichtingen tot betaling van belastingen of van sociale zekerheidspremies.
Het Interactieve pdf-formulier UEA van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft als bestandsnaam ‘Uniform_Europees_Aanbestedingsdocument_17juli2020.pdf’ en noemt op pagina 1 ‘versie 3| Juli 2020’.
Wanneer door de aanbestedende dienst op pagina 1 van dat UEA ‘Een procedure boven de van toepassing zijnde Europese aanbestedingsdrempel’ wordt aangekruist (terzijde: eigenlijk zou het ‘vanaf en boven’ moeten zijn, gelet op bijvoorbeeld artikel 4 Richtlijn 2014/24/EU), dan kruist het UEA vervolgens Deel III A (‘Gronden die verband houden met strafrechtelijke veroordelingen’), dat geschreven is voor de dwingende uitsluitingsgronden, en Deel III B (‘Gronden die verband houden met de betaling van belastingen of sociale premies’) zelf aan. De aanbestedende dienst hoeft ter zake niks te doen.
In Deel III C (‘Gronden met betrekking tot insolventie, belangenconflicten of beroepsfouten’, terzijde: abusievelijk is aansluitend ook (een) ‘18’ vermeld), dat geschreven is voor de facultatieve uitsluitingsgronden, ziet/heeft de aanbestedende dienst vervolgens geen mogelijkheid (meer), om de uitsluitingsgrond ex artikel 2.87 lid 1 sub j. Aanbestedingswet 2012 voornoemd aan te kruisen.
Dat is echter ook niet nodig.
Deel III B van het Interactieve pdf-formulier UEA (juli 2020) heeft immers betrekking op zowel de uitsluitingsgrond genoemd in artikel 2.86 lid 4 Aanbestedingswet 2012, als op de uitsluitingsgrond genoemd in artikel 2.87 lid 1 sub j. Aanbestedingswet 2012.
Voor wie dit niet weet, is de toelichting bij Deel III A en Deel III B van
het UEA verwarrend:
Aan te kruisen door
aanbestedende dienst,
aanbestedende entiteit
indien
het een procedure onder
de
Europese aanbestedingsdrempel
of
een procedure van
een speciale-sectorbedrijf betreft.
Men ziet immers alsdan naast die toelichting (toch) uitsluitingsgronden aangekruist, terwijl het niet een procedure ‘onder’, maar ‘vanaf en boven’ de Europese aanbestedingsdrempel betreft.
Overigens is het nieuwe Interactieve pdf-formulier UEA (juli 2020) een hele verbetering. Lees immers (ook) de Blogs genoemd in:
https://keesvandewater.blogspot.com/2018/11/het-uea-van-de-onderaannemer.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten