Artikel 2.134 leden 1 en 2 Aanbestedingswet 2012 luidt als volgt:
1. De
aanbestedende dienst die een overheidsopdracht heeft gegund maakt de
aankondiging van de gegunde overheidsopdracht bekend met behulp van het
elektronische systeem voor aanbestedingen binnen 30 dagen na de gunning van die
overheidsopdracht.
2. De
aanbestedende dienst gebruikt voor de mededeling van het resultaat van de
procedure het daartoe door middel van het elektronische systeem voor
aanbestedingen beschikbaar gestelde formulier.
Het gaat om de implementatie van artikel 50 lid 1 Richtlijn 2014/24/EU:
Uiterlijk 30 dagen na de sluiting van een overeenkomst of van een raamovereenkomst conform het besluit tot gunning of sluiting, sturen de aanbestedende diensten een aankondiging gegunde opdracht over de resultaten van de aanbestedingsprocedure.
Deze aankondigingen bevatten de in bijlage V, deel D, bedoelde informatie en worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 51.
Daartoe is dus (ook) artikel 51 lid 1 Richtlijn 2014/24/EU relevant:
De in de artikelen 48, 49 en 50 bedoelde aankondigingen bevatten de in bijlage V genoemde informatie, in de vorm van standaardformulieren, met inbegrip van standaardformulieren voor correcties.
De Commissie stelt deze standaardformulieren vast door middel van uitvoeringshandelingen. Die uitvoeringshandelingen worden volgens de in artikel 89, lid 2, bedoelde raadplegingsprocedure vastgesteld.
En in Bijlage V, Deel D van Richtlijn 2014/24/EU (‘Inlichtingen die in aankondigingen van gegunde opdrachten moeten worden opgenomen’) is onder meer opgenomen:
13. Waarde
van de begunstigde inschrijving(en) of de hoogste en de laagste inschrijving
die bij de gunning(en) in aanmerking zijn genomen.
Dat laatste is niet letterlijk overgenomen in de ‘Uitvoeringsverordening (EU) 2022/2303 van de Commissie van 24 november 2022 tot wijziging van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/1780 tot vaststelling van standaardformulieren voor de bekendmaking van aankondigingen op het gebied van overheidsopdrachten’ die namelijk bij ‘BT-161, ‘Aankondiging waarde’ bepaalt:
“De waarde van alle in deze aankondiging gegunde
opdrachten, met inbegrip van opties en verlengingen.”
Zie (dan) ook TenderNed bij een ‘Aankondiging van een gegunde opdracht’ onder 6 (‘Resultaten’):
“Waarde van alle in het kader van deze procedure
gegunde opdrachten:”
“Waarde van het resultaat:”
Die waardes moeten in ‘EUR’ worden aangegeven.
Toch lijkt het in onderling verband duidelijk, dat de financiële inschrijving (aanbieding/offerte) van de ‘winnaar’ in de aanbestedingsprocedure maatgevend is. De (gegunde) ‘winnaar’ heeft namelijk de ‘begunstigde inschrijving’ volgens Bijlage V, Deel D van Richtlijn 2014/24/EU.
Zie verder ook de Memorie van toelichting, Tweede Kamer, vergaderjaar 2015-2016, 34 329, nr. 3, pag. 89:
“Bij het invullen van het
standaardformulier voor de aankondiging van de gegunde opdracht is een
aanbestedende dienst verplicht de totale definitieve waarde van de opdracht in
te vullen, of de waarde van de laagste en hoogste inschrijving.”
De ‘totale definitieve waarde van de opdracht’ kan immers alleen maar verband houden met de (inschrijving van de) gegunde ‘winnaar’ in de aanbestedingsprocedure.
Ik merk wel op, dat ‘totale definitieve’ niet is opgenomen (vermeld) in de relevante, hierboven genoemde, (rechts-) regels. Het is dus praktisch minder formeel en/of spannend, dan het volgens de Memorie van toelichting lijkt.
Als de financiële aanbieding (inschrijving) van de ‘winnaar’ in de aanbestedingsprocedure inclusief (de) opties en (mogelijke) verlengingen van de overheidsopdracht (overeenkomst) is, dan tellen die opties en verlengingen (dus) mee in de aan te kondigen ‘waarde van de opdracht’. Als bijvoorbeeld de opties niet zijn ‘afgeprijsd’, dan kunnen (hoeven) zij niet (te) worden meegenomen in de aankondiging (van) gegunde opdracht.
De in de aankondiging (van) gegunde opdracht op te geven ‘waarde van de opdracht’ houdt in ieder geval verband met het moment, dat er, niet middels (een) in de aanbestedingsprocedure opgenomen herzieningsclausule (s), prijsonderhandelingen aangaande een verlenging van de overheidsopdracht (overeenkomst) tussen de aanbestedende dienst en de ‘winnaar’ zullen (moeten) plaatsvinden.
Zulke prijsonderhandelingen zullen (immers) in de regel (ook) leiden tot een wezenlijke wijziging van de overheidsopdracht die noopt tot een nieuwe aanbestedingsprocedure volgens bijvoorbeeld r.o. 30 van HvJEU 7 september 2016 in zaak C-549/14 (Finn Frogne).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten