In deze Blog:
https://keesvandewater.blogspot.com/2023/10/rechtmatig-niks-doen.html
Leg ik gemotiveerd uit, dat een niet met (de) deelopdrachten verband houdende ‘prijslijst’ niet de rechtmatige bedoeling van een ‘aanbestedingsrechtelijke raamovereenkomst’ is.
En dat het (aldus) bij de ‘aanbestedingsrechtelijke raamovereenkomst’ met name gaat om concrete, door de aanbestedende dienst voorgenomen, ‘deelopdrachten’.
Dat kan, denk ik, ook worden afgeleid uit het vonnis Rechtbank Oost-Brabant 26 juni 2023, ECLI:NL:RBOBR:2023:6119:
https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOBR:2023:6119
4.9. […]
Volgens SBN heeft de provincie met deze aanbesteding in strijd gehandeld met de
artikelen 2.45 en 2.142 Aw die voorschriften inhouden voor de aanbestedende
dienst die voornemens is een aanbesteding te organiseren gericht op de selectie
van één opdrachtnemer voor een te sluiten raamovereenkomst. In dat geval dienen
vooraf in de te sluiten raamovereenkomst alle voorwaarden voor de opdracht (in
voldoende mate) specifiek en concreet te worden opgenomen met betrekking tot
alle opdrachten die onder vigeur van de raamovereenkomst worden verstrekt. In
de onderhavige aanbesteding geldt dat slecht voor Aalst-Waalre de voorwaarden
voor het werk (via het factsheet) in voldoende mate zijn geconcretiseerd en
uitgewerkt. Op grond van de wet is het, aldus SBN, dan niet toegestaan dat de
provincie om opvolgende overheidsopdrachten enkelvoudig onderhands te gunnen
aan de enige partij die, na uitsluiting van SBN, in aanmerking komt voor
gunning van de opdracht Aalst-Waalre.
4.10. […] SBN
verliest met haar betoog (en de uitspraken aangehaald in haar noot) uit het oog
dat het in die zaken ging over aanbestedingsprocedures die er van meet af aan
op waren gericht om slechts één partij te selecteren waarmee de aanbestedende
dienst een raamovereenkomst wenste te sluiten aan wie opvolgende opdrachten zou
worden gegund overeenkomstig die raamovereenkomst. De Aw 2012 schrijft in dat
geval inderdaad voor dat in dat geval de voorwaarden waaronder vervolgopdrachten
zullen worden verstrekt op voorhand voldoende concreet en helder moeten zijn. […]
Artikel 2.45 Aanbestedingswet 2012 luidt immers als volgt:
1. Een
aanbestedende dienst die een overheidsopdracht wil plaatsen met gebruikmaking
van een raamovereenkomst die hij gesloten heeft met een enkele ondernemer, past
de procedure voor het gunnen van een overheidsopdracht via een raamovereenkomst
met een enkele ondernemer toe, indien deze raamovereenkomst overeenkomstig
artikel 2.44 is gesloten.
2. In
het in het eerste lid bedoelde geval gunt de aanbestedende dienst de opdracht
op basis van de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.
En in artikel 2.142 lid 1 Aanbestedingswet 2012 is bepaald:
Indien een raamovereenkomst is gesloten met een enkele
ondernemer worden de op die raamovereenkomst gebaseerde overheidsopdrachten
gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.
Artikel 2.15 lid 3 Aanbestedingswet 2012 luidt (natuurlijk) ook niet voor niks:
De aanbestedende dienst gaat bij de berekening van de waarde van een raamovereenkomst uit van de geraamde waarde van alle voor de duur van de raamovereenkomst voorgenomen overheidsopdrachten.
Lees over de ‘aanbestedingsrechtelijke raamovereenkomst’ ook:
https://keesvandewater.blogspot.com/2023/11/als-en-tzt.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten