donderdag 12 mei 2022

Toezicht (-criterium)

Om wat voor reden dan ook lijkt gemeente Lerici het in het arrest HvJEU 12 mei 2022 in zaak C‑719/20 (Comune di Lerici) ,zie deze Blog, niet eens te zijn (geweest) met de fusie tussen ACAM en IREN. Zie r.o. 14 van het arrest:

Na op 21 februari 2017 het voornemen te hebben geuit om de combinatie van ACAM en IREN af te keuren, heeft de gemeente Lerici op 19 januari 2018 besloten om de investeringsovereenkomst slechts te accepteren wat betreft de overdracht van haar aandelen ACAM aan IREN. Lerici heeft deze aandelen op 11 april 2018 daadwerkelijk overgedragen.

Maar kon daar (dus) blijkbaar toentertijd niks tegen doen.

En de gemeente was blijkbaar ook niet gelukkig met het daarop volgende besluit van de provincie La Spezia om via een inhousegunning ACAM Ambiente, een dochter van IREN, aan te wijzen om tot en met 31 december 2028 het geïntegreerde beheer van het stedelijk afval voor de gemeente te verrichten.

De gemeente heeft immers tegen dat besluit (hoger) beroep ingesteld, zie r.o. 16 en r.o. 17 van het arrest, met het argument dat niet was voldaan aan de voorwaarden voor de inhouse-uitzondering. Dat beroep ligt ten grondslag aan het arrest van het Hof in zaak C‑719/20 voornoemd.

Het arrest van het Hof kan wel eens nadelige gevolgen hebben voor alle andere gemeenten in de provincie La Spezia.

IREN is immers in heel Italië actief en beursgenoteerd volgens r.o. 12 van het arrest.

Ik zie de betreffende gemeenten dan ook niet (snel) ‘vertegenwoordigd in de besluitvormingsorganen van IREN’, noch ‘in staat (zijn) gezamenlijk beslissende invloed uit te oefenen op de strategische doelstellingen en belangrijke beslissingen van IREN’ als voorwaarde voor ‘inhousegunning’ volgens artikel 12 lid 3 Richtlijn 2014/24/EU en r.o. 46 van het arrest:

Voorts volgt uit de laatste alinea van artikel 12, lid 3, dat een gezamenlijk toezicht in de zin van die bepaling met name veronderstelt dat alle aanbestedende diensten zijn vertegenwoordigd in de besluitvormingsorganen van de gecontroleerde rechtspersoon en in staat zijn gezamenlijk beslissende invloed uit te oefenen op de strategische doelstellingen en belangrijke beslissingen van die rechtspersoon.

Alsdan frustreert gemeente Lerici de fusie tussen ACAM en IREN praktisch en feitelijk alsnog.

Lees over het ‘toezicht-criterium’ ook:

https://keesvandewater.blogspot.com/2020/02/vertegenwoordigers.html 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten