Rechtbank Amsterdam 14 december 2016, ECLI:NL:RBAMS:2016:8321:
4.2. Uitgangspunt
bij de beoordeling is dat een aanbestedende dienst de discretionaire
bevoegdheid heeft om een inschrijving op grond van een abnormale prijs af te
wijzen maar dat deze discretionaire bevoegdheid kan worden beperkt indien
sprake is van willekeur. Daarbij moet de drempel om te bepalen of een
inschrijving abnormaal laag is objectief en niet discriminerend zijn. Verder
kan ter voorkoming van willekeur een inschrijving pas als abnormaal laag worden
afgewezen nadat een onderzoek is verricht waarbij de inschrijver om een
motivering en toelichting is verzocht. Ten slotte is het aan de aanbestedende
dienst te bepalen of zij voldoende overtuigd is van het realiteitsgehalte van
de inschrijving.
Is ter zake de ‘discretionaire
bevoegdheid’ bijvoorbeeld in lijn met r.o. 5.2.1 van Rechtbank Den Haag 21
april 2016, ECLI:NL:RBDHA:2016:12173, alsmede met r.o. 4.7 gedeeltelijk van Rechtbank Overijssel 6 juni 2014,
ECLI:NL:RBOVE:2014:3245.
En men zie voor een ‘(daadwerkelijk)
contradictoir debat’ bijvoorbeeld (ook) r.o. 27 t/m 29 van HvJEU 29 maart 2012
in zaak C-599/10 (SAG ELV Slovensko e.a.), zoals bevestigd door r.o.
47 en 48 van HvJEU 18 december 2014 in zaak C-568/13 (Data Medical
Service). Over zo’n debat (trouwens) ook
Rechtbank Den Haag 12 februari 2014, ECLI:NL:RBDHA:2014:2962.
Maar is voor een deel feitelijk (wel) ‘oud recht’. Onder het huidige
recht is de discretionaire bevoegdheid voornoemd immers (wat verder) ingeperkt
(beperkt). Men zie namelijk artikel 69 lid 3 Richtlijn 2014/24/EU:
[…] De aanbestedende diensten wijzen de inschrijving
af wanneer zij hebben vastgesteld dat de inschrijving abnormaal laag is omdat
zij niet voldoet aan de in artikel 18, lid 2, genoemde toepasselijke
verplichtingen.
En artikel 2.116 lid 5 Aanbestedingswet 2012:
Een aanbestedende dienst wijst een inschrijving af
indien hij heeft vastgesteld dat de inschrijving abnormaal laag is omdat zij
niet voldoet aan de verplichtingen op het gebied van het milieu- sociaal en
arbeidsrecht uit hoofde van het recht van de Europese Unie, nationale recht of
collectieve arbeidsovereenkomsten of uit hoofde van de in bijlage X van
richtlijn 2014/24/EU vermelde bepalingen van internationaal milieu-, sociaal en
arbeidsrecht.
Alsmede de MvT (Tweede Kamer, vergaderjaar 2015-2016, 34 329, nr. 3) op
pag. 83:
In dit artikel wordt artikel 69 van richtlijn
2014/24/EU geïmplementeerd. Evenals in het huidige artikel 2.116, wordt in de
voorgestelde wijziging van het eerste lid bepaald dat een aanbestedende dienst
een inschrijver om toelichting op zijn inschrijving dient te vragen indien het
niveau van de voorgestelde prijs of kosten van de inschrijving hem abnormaal
laag voorkomt. In het tweede lid wordt vervolgens een opsomming gegeven van
onderwerpen waarop de aanbestedende dienst in elk geval een toelichting kan vragen.
Het voorgestelde onderdeel d van het tweede lid bepaalt dat de aanbestedende
dienst de inschrijver om verduidelijking vraagt indien de inschrijving
abnormaal laag lijkt en de aanbestedende dienst vermoedt dat de inschrijver
verplichtingen op het gebied van het milieu, sociaal- of arbeidsrecht niet heeft
vervuld. Indien de aanbestedende dienst vervolgens vaststelt dat de
inschrijving abnormaal laag is omdat deze niet voldoet aan voormelde
verplichtingen, dient hij de inschrijving om die reden af te wijzen, aldus het
voorgestelde vijfde lid van artikel 2.116. Indien de aanbestedende dienst
concludeert dat het lage prijs- of kostenniveau van de inschrijving niet
gerelateerd is aan onderdeel d van het tweede lid, maar aan één van de andere
onderdelen daarvan, dan heeft de aanbestedende dienst de discretionaire
bevoegdheid om te bepalen of hij de inschrijving al dan niet afwijst.
Terug naar het Amsterdamse vonnis:
4.5. Gelet
op de stukken en hetgeen ter zitting naar voren is gekomen is de
voorzieningenrechter van oordeel dat de Gemeente tot haar beslissing heeft
kunnen komen de inschrijving van Taxa-Meter op grond van een abnormaal lage
prijs af te wijzen. Daarbij is in aanmerking genomen dat de Gemeente voldoende
aannemelijk heeft gemaakt dat hetgeen zij in de aanbesteding uitvraagt voor
deze prijs niet kan worden geleverd, althans niet zonder dat dit ten koste gaat
van de kwaliteit dan wel zonder verlies te maken. Uit de aanbestedingsstukken
volgt dat het om een uitgebreide opdracht gaat waarbij het niet alleen gaat om
het leveren van een applicatie en het installeren van software maar waarbij met
name ook de verschillende werkwijzen van verschillende organisatieonderdelen
dienen te worden geüniformeerd en gecentraliseerd. Met name de migratie en
implementatie zullen volgens de Gemeente veel tijd en kosten met zich brengen.
Niet onbegrijpelijk is dat bij de Gemeente de vrees is ontstaan dat het niet
mogelijk is om de opdracht uit te voeren voor de door Taxa-Meter aangeboden
prijs en dat zich dat zal vertalen in het lijden van verlies met het gevolg dat
Taxa-Meter haar activiteiten zal ‘uitkleden’ dan wel minder kwaliteit zal
leveren. Het zou kunnen zijn dat Taxa-Meter met deze lage prijs heeft
ingeschreven om de opdracht koste wat kost binnen te halen dan wel dat zij de
opdracht te beperkt heeft opgevat. In beide gevallen loopt de Gemeente een
onevenredig risico bij de uitvoering. Dit is een risico dat de Gemeente niet
hoeft nemen. Taxa-Meter heeft met haar Definitieve Offerte, haar implementatie-
en migratieplan en haar antwoorden op de door de Gemeente gestelde vragen
voornoemde vrees niet kunnen wegnemen.
‘Oud’ en/of ‘nieuw’ recht lijkt me ter zake geen issue.
If an employee feels that he or she has been discriminated against, harassed or otherwise treated unfairly while at work, then they should contact an employment lawyer immediately. If you want to know more about labor agreement law, you can find its details on arbeidsrecht advocaat.
BeantwoordenVerwijderen