Een bestuursorgaan van een gemeente, zoals het college van burgemeester en
wethouders, kan ‘met beleid’ inkopen. ‘Met beleid’ is een uitdrukking,
en betekent onder meer ‘met een plan’, ‘bewust’, ‘doelmatig’,
‘niet zomaar’, ‘niet willekeurig’, ‘in overleg’ en/of ‘bedachtzaam’.
Met beleid inkopen is in het voorkomend geval ‘professioneel’.
Met beleid inkopen is niet wettelijk verplicht.
Een bestuursorgaan van een gemeente kan ook ‘met beleidsregels’ inkopen. Dan is onder meer de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing. En geldt er in beginsel een verregaande gebondenheid aan de betreffende beleidsregel (s) volgens het bepaalde in artikel 4: 84 Awb:
Het bestuursorgaan handelt overeenkomstig de
beleidsregel, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben
die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met
de beleidsregel te dienen doelen.
Afwijken van (een) eenmaal vastgestelde beleidsregel (s) is immers (dus) duidelijk niet het uitgangspunt.
Met beleidsregels inkopen is ook niet verplicht.
Of (het) met beleidsregels inkopen ‘professioneel’ en/of anderszins doelmatig is, hangt onder meer af van de concrete inhoud van de betreffende beleidsregels. En/of van het praktische effect van de beleidsregels.
Het is bijvoorbeeld, gelet op de wettelijke definitie van de beleidsregel, zie daartoe artikel 1: 3 leden 1 en 4 Awb, niet de bedoeling, dat wettelijke bepalingen worden op- en overgenomen in de beleidsregel (s). Het gaat immers volgens die definitie om ‘de uitleg van wettelijke voorschriften bij het gebruik van een bevoegdheid van een bestuursorgaan’. Zodoende kan een beleidsregel in beginsel wel betrekking hebben op het bepaalde in de artikelen 1.4 lid 1 en 1.6 Aanbestedingswet 2012. Maar niet op het bepaalde in artikel 1.5 Aanbestedingswet 2012.
Ook moet men zich (praktisch) realiseren, dat als in het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid bij voorbeeld onverkort is opgenomen ‘Wij passen de gemeentelijke inkoopvoorwaarden toe’, dat dat gevolgen heeft voor de mogelijkheden tot wijziging, of het deels niet toepassen, van de gemeentelijke inkoopvoorwaarden tijdens de inlichtingenronde van een aanbestedingsprocedure. Verzoeken daartoe van ondernemers zijn aan de orde van de dag.
Praktische effecten zijn er bijvoorbeeld ook, wanneer in het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid is opgenomen ‘Wij passen de Gids Proportionaliteit toe’. Die Gids is immers in beginsel ‘pas toe of leg uit’, maar die mogelijkheid heeft men alsdan niet meer bij een concrete inkoop in het individuele concrete geval. En eigenlijk gaat het in de Gids Proportionaliteit ook alleen maar over de ‘voorschriften’ in ‘zwart’ en ‘zwart-cursief’, en dus niet over de (overige) toelichtende tekst. Zie bijvoorbeeld:
https://keesvandewater.blogspot.com/2019/01/balkjes-zijn-geen-voorschriften.html
Dus waarom dan (jezelf) zo’n ‘verplichting’ in een beleidsregel opnemen (opleggen)?
Een rechtmatig ‘afwijkingsbesluit’ is (immers), gelet op het bepaalde in artikel 4: 84 Awb, geen sinecure, en vergt de wettelijk vereiste omstandigheden en motivering.
Zie daartoe bijvoorbeeld deze Blog:
https://keesvandewater.blogspot.com/2024/10/met-beleid-inkopen.html
Ik denk verder, dat het eerder een kwestie van gezond en logisch verstand is, of er in de praktijk bij inkoop (aankoop) wel of niet met Awb-beleidsregels gewerkt kan/moet worden, dan dat daar in basis juridische motieven voor zijn.
In het voorkomend geval ‘met een plan’, ‘bewust’, ‘doelmatig’, ‘niet zomaar’, ‘niet willekeurig’, ‘in overleg’ en/of ‘bedachtzaam’ inkopen kan immers ook adequaat zonder Awb-beleidsregels.
En voor de toepassing (uitleg) van artikel 1.4 lid 1 en/of artikel 1.6 Aanbestedingswet 2012 zijn ook niet per se beleidsregels nodig. Het gaat er bijvoorbeeld (eerder) om, hoe je ter zake als gemeentelijke organisatie wil en kan werken.
Gezond en logisch verstand is, denk ik, ook, je af en toe afvragen, waarom doen we (eigenlijk) niet wettelijk verplichte dingen? Waarom zijn er (eigenlijk) gemeentelijke beleidsregels met betrekking tot inkoop (aankoop)? Wat is daartoe het motief? Het opstellen en vaststellen van ‘beleidsregels’ met betrekking tot inkoop (aankoop) is immers niet per se, of zonder meer, ‘professioneel’. Zie hierboven.
En ook de gemeentelijke organisatie is in kwestie relevant. Bijvoorbeeld in verband met de relevante vraag: Is de gemeentelijke organisatie (ook) daadwerkelijk in staat om met de betreffende beleidsregel (s) te werken?
En dat laatste is een mooi ‘haakje’ naar:
https://keesvandewater.blogspot.com/2016/02/inkoop-als-een-functie.html
En:
https://keesvandewater.blogspot.com/2017/12/het-inkoopproces.html
Want de opsteller (s) van de beleidsregel (s) en/of de ‘inkoper’ zijn doorgaans niet de enigen die concreet met de betreffende gemeentelijke beleidsregel (s) moeten werken.
Lees ook:
https://keesvandewater.blogspot.com/2017/12/de-organisatie-van-inkoop.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten