Een ‘Europese openbare aanbestedingsprocedure’ of ‘Europees
aanbesteden’ begint doorgaans procedureel met een openbare ‘aankondiging van (de)
opdracht’ die gebruikt wordt als een ‘oproep tot mededinging’. Zie bijvoorbeeld
artikel 49 Richtlijn 2014/24/EU.
De aankondiging die gebruikt wordt als een oproep tot mededinging heeft in basis niets van doen met (het realiseren van) concrete inkoopdoelstellingen, maar met een open interne EU-markt zonder grenzen door de openstelling van opdrachten vanaf en hoger dan een bepaalde drempelwaarde voor mededinging.
De in de gehele Europese Unie (EU) openbaar bekend gemaakte aankondiging die gebruikt wordt als oproep tot mededinging heeft immers ten doel, te voorkomen, dat de aanbestedende diensten van de EU-lidstaten bij opdrachten vanaf en hoger dan een bepaalde drempelwaarde de voorkeur geven aan nationale ondernemers. Zie daartoe bijvoorbeeld Overweging 1 van Richtlijn 2014/24/EU, r.o. 42 van HvJEU 28 april 2022 in zaak C‑642/20 (Caruter) en r.o. 29 van HvJEU 1 maart 2018 in zaak C-9/17 (Tirkkonen).
Het is dan ook niet relevant, of de in een andere EU-lidstaat gevestigde ondernemers wel of niet concreet (zullen) inschrijven op de betreffende Europees openbaar aangekondigde opdracht.
De voorkeur geven aan de ‘eigen’ nationale ondernemers is in strijd met het grondrecht als vastgelegd in artikel 21 lid 2 van het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie:
Binnen de werkingssfeer van de Verdragen en
onverminderd de bijzondere bepalingen ervan, is iedere discriminatie op grond
van nationaliteit verboden.
En ook in strijd met het bepaalde in artikel 18 VWEU:
Binnen de werkingssfeer van de Verdragen en
onverminderd de bijzondere bepalingen, daarin gesteld, is elke discriminatie op
grond van nationaliteit verboden.
Het Europees Parlement en de Raad kunnen, volgens de
gewone wetgevingsprocedure, regelingen treffen met het oog op het verbod van
bedoelde discriminaties.
De voorkeur geven aan de ‘eigen’ nationale ondernemers houdt de nationale grenzen dicht, en dus nationale markten op slot, waardoor een open interne EU-markt zonder grenzen niet tot stand komt.
Als een aanbestedende dienst niet een openbare aankondiging van (de) opdracht die gebruikt wordt als een oproep tot mededinging doet, terwijl dat volgens de geldende wet- en regelgeving wel moet, dan handelt de aanbestedende dienst niet alleen onrechtmatig, maar ondermijnt de aanbestedende dienst ook de EU.
Een gunningswijze of -methodiek die niet gebaseerd is op een openbare aankondiging van (de) opdracht die gebruikt wordt als een oproep tot mededinging, terwijl dat volgens de geldende wet- en regelgeving wel moet, biedt verder ook geen waarborg voor de EU, want faciliteert een voorkeur voor de ‘eigen’ nationale ondernemers.
Lees ook:
https://keesvandewater.blogspot.com/2024/11/onverantwoord-nationalisme.html
en
https://keesvandewater.blogspot.com/2024/12/het-aanbestedingsrechtelijke.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten