maandag 12 november 2018

‘Geen exclusiviteit’ betekent ‘geen enkel gunningscriterium’


Beide procespartijen hadden natuurlijk geen enkel belang bij een aanbestedingsplichtige overheidsopdracht. De burgerlijke rechter is in beginsel lijdelijk. En je kunt ‘gunningscriteria’ natuurlijk (‘zoek en vervang’) ook ‘toelatingscriteria’ noemen. Maar Rechtbank Amsterdam 17 oktober 2018, ECLI:NL:RBAMS:2018:7370:


4.4.        Uit de aanbestedingsstukken blijkt dat de inkoopprocedure, ook voor perceel 4A, zo is opgezet dat de gemeente diensten op de markt inkoopt door overeenkomsten te sluiten met iedere ondernemer die zich inschrijft om de betrokken diensten te leveren tegen de door de gemeente vooraf vastgestelde voorwaarden. Hierdoor is geen sprake van een selectie onder de belangstellende ondernemingen die leidt tot exclusiviteit voor één of meer uitgekozen ondernemingen (vgl. HvJ EU 2 juni 2016, ECLI:EU:C:2016:399 (FALK/DAK)). Dat er in het onderhavige geval voorwaarden zijn gesteld aan de mogelijkheid van tussentijdse toetreding zonder dat scherpe, althans concrete gunningscriteria zijn geformuleerd, brengt niet mee dat sprake is van een ‘overheidsopdracht’. De inkoopprocedure valt dan ook buiten de werkingssfeer van richtlijn 2004/18 en daarmee buiten de werkingssfeer van de Aanbestedingswet 2012 (vgl. HvJ EU 1 maart 2018, ECLI:EU:C:2018:142 (Tirkkonen)). […]

Is (zeker) geen voorbeeld voor de praktijk.

Inhoudelijk relevant in kwestie is immers r.o. 35 van HvJEU 1 maart 2018 in zaak C-9/17 (Tirkkonen):


Zoals de advocaat-generaal in de punten 51 en 52 van zijn conclusie heeft opgemerkt, is het feit dat - anders dan de context die heeft geleid tot het arrest van 2 juni 2016, Falk Pharma (C-410/14, EU:C:2016:399) - een landbouwadviseringssysteem als aan de orde in het hoofdgeding niet te allen tijde openstaat voor belangstellende ondernemers, immers niet relevant. In casu is het doorslaggevende element gelegen in het feit dat de aanbestedende dienst geen enkel gunningscriterium noemt voor het vergelijken en rangschikken van de ontvankelijke inschrijvingen. Bij gebreke van dat element, dat - zoals volgt uit punt 38 van het arrest van 2 juni 2016, Falk Pharma (C-410/14, EU:C:2016:399) - intrinsiek verbonden is met de regelgeving voor overheidsopdrachten, kan een landbouwadviseringssysteem als aan de orde in het hoofdgeding geen overheidsopdracht in de zin van artikel 1, lid 2, onder a), van richtlijn 2004/18 vormen.

Wat zou zich (dan) nog meer in de Nederlandse ‘Open house-praktijk’ afspelen?

Beste Italiaanse / Franse / Duitse / Portugese / Spaanse zorgaanbieder,

Ter zake uw verzoek/aanvraag het volgende. Uw aanbod kan een doelgroep bedienen en draagt in beginsel bij aan de keuzevrijheid. Maar met 14 gecontracteerde zorgaanbieders is de keuzevrijheid voor alle cliënten reeds ruim voldoende gewaarborgd. U zet ook onderscheidende en beproefde werkwijzen/methodieken die volgens relevant onderzoek succesvol zijn gebleken in. Maar er is een aannemelijke kans dat wij en veel van onze cliënten uw taal niet spreken en u derhalve in de uitvoering niet (zullen) kunnen begrijpen. We gaan daarom niet in op uw aanbod. We hebben u niet vergeleken en gerangschikt, maar u wordt niet opgenomen in de pool.

Met vriendelijke groet,

Gemeente X

Lees ook:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten