dinsdag 21 mei 2019

(Relevante) Redenen


Artikel 55 lid 2 sub b en c Richtlijn 2014/24/EU luidt als volgt:

Op verzoek van de betrokken gegadigde of inschrijver informeren aanbestedende diensten zo spoedig mogelijk en in elk geval binnen 15 dagen na ontvangst van een schriftelijk verzoek:
[…]
b)           iedere afgewezen inschrijver over de redenen voor de afwijzing van zijn inschrijving, inclusief voor de in artikel 42, leden 5 en 6, bedoelde gevallen, de redenen voor het besluit inzake niet-gelijkwaardigheid of het besluit dat de werken, leveringen of diensten niet aan de prestatie- of functionele eisen voldoen;
c)            iedere inschrijver die een ontvankelijke inschrijving heeft ingediend, over de kenmerken en relatieve voordelen van de geselecteerde inschrijving, alsmede over de naam van de begunstigde inschrijver of de partijen bij de raamovereenkomst;
[…]

Artikel 55 lid 2 sub b Richtlijn 2014/24/EU voornoemd is geïmplementeerd door artikel 2.103 lid 3 Aanbestedingswet 2012. Zie daartoe de Memorie van toelichting, Tweede Kamer, vergaderjaar 2015-2016, 34 329, nr. 3, pag. 77 en pag. 148.

Artikel 2.103 lid 3 Aanbestedingswet 2012 luidt als volgt:

Op verzoek van een betrokken partij stelt de aanbestedende dienst iedere afgewezen inschrijver zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vijftien dagen na ontvangst van zijn schriftelijk verzoek, in kennis van de redenen voor de afwijzing van zijn inschrijving, inclusief voor de gevallen, bedoeld in de artikelen 2.77 en 2.78, de redenen voor zijn beslissing dat er geen gelijkwaardigheid voorhanden is of dat de werken, leveringen of diensten niet aan de functionele of prestatie-eisen voldoen.

Artikel 55 lid 2 sub c Richtlijn 2014/24/EU voornoemd is geïmplementeerd door artikel 2.130 Aanbestedingswet 2012. Zie daartoe de Memorie van toelichting, Tweede Kamer, vergaderjaar 2015-2016, 34 329, nr. 3, pag. 88 en pag. 148.

Artikel 2.130 Aanbestedingswet 2012 luidt als volgt:

1.            De mededeling van de gunningsbeslissing aan iedere betrokken inschrijver of betrokken gegadigde bevat de relevante redenen voor die beslissing, alsmede een nauwkeurige omschrijving van de opschortende termijn, bedoeld in artikel 2.127, eerste lid, die van toepassing is.
2.            Voor de toepassing van het eerste lid wordt onder relevante redenen in ieder geval verstaan de kenmerken en relatieve voordelen van de uitgekozen inschrijving alsmede de naam van de begunstigde of de partijen bij de raamovereenkomst.
3.            De mededeling, bedoeld in het eerste lid, wordt in ieder geval elektronisch of per fax verzonden aan de betrokken inschrijvers en betrokken gegadigden.

De ‘inschrijver die een ontvankelijke inschrijving heeft ingediend’ heeft (dus) recht op de ‘relevante redenen’ (lees: ‘de kenmerken en relatieve voordelen van de uitgekozen inschrijving’) als genoemd in artikel 2.130 leden 1 en 2 Aanbestedingswet 2012.

De inschrijver die een ‘niet-ontvankelijke’, denk bijvoorbeeld aan een ongeldige c.q. niet-besteksconforme, inschrijving heeft ingediend (dus) niet. Een inschrijver op wie uitsluitingsgronden van toepassing zijn, of die niet voldoet aan de geschiktheidseisen, (dus) ook niet. Zo’n inschrijver moet natuurlijk wel gemotiveerd bericht worden omtrent ‘de redenen voor de afwijzing van zijn inschrijving’ als genoemd in artikel 2.103 lid 3 Aanbestedingswet 2012, zodat ook dan/daar een effectieve rechtsbescherming gewaarborgd is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten