woensdag 3 oktober 2018

Een vrijgesteld perceel


Je hoort het wel eens in verband met een geïntegreerd (‘ontwerp en uitvoering’) contract:

               Dan maak je een afgezonderd vrijgesteld perceel, en zet dat 1 op 1 in voor ontwerp. Binnen een marge van 20% en tot en met € 1 000 000 ex BTW hoef je niet Europees aan te besteden.

Dat is echter een misvatting om de navolgende redenen.

Ingevolge artikel 1.1 Aanbestedingswet 2012 geldt:

aannemer: een ieder die de uitvoering van werken op de markt aanbiedt
[…]
dienstverlener: een ieder die diensten op de markt aanbiedt
               […]
overheidsopdracht voor diensten: een schriftelijke overeenkomst onder bezwarende titel die is gesloten tussen een of meer dienstverleners en een of meer aanbestedende diensten en die betrekking heeft op het verlenen van andere diensten dan die welke vallen onder overheidsopdracht voor werken
               […]
overheidsopdracht voor werken: een schriftelijke overeenkomst onder bezwarende titel die is gesloten tussen een of meer aannemers en een of meer aanbestedende diensten en die betrekking heeft op:
a.            de uitvoering of het ontwerp en de uitvoering van werken die betrekking hebben op een van de in bijlage II van richtlijn 2014/24/EU bedoelde activiteiten,
b.            de uitvoering of het ontwerp en de uitvoering van een werk, of
c.            het laten uitvoeren met welke middelen dan ook van een werk dat voldoet aan de eisen van de aanbestedende dienst die een beslissende invloed uitoefent op het soort werk of het ontwerp van het werk
               […]
werk: het product van het geheel van bouwkundige of civieltechnische werken dat ertoe bestemd is als zodanig een economische of technische functie te vervullen.

En artikel 2.18 Aanbestedingswet 2012 luidt als volgt:

1.            Indien een voorgenomen werk of een voorgenomen aankoop van diensten kan leiden tot overheidsopdrachten die in afzonderlijke percelen worden geplaatst, neemt de aanbestedende dienst de geraamde totale waarde van deze percelen als grondslag.
2.            Indien de samengestelde waarde van de percelen, bedoeld in het eerste lid, gelijk is aan of groter is dan het in de artikelen 2.1, 2.2, 2.3 of 2.6a bedoelde bedrag, is het bij of krachtens deel 2 van deze wet bepaalde van toepassing op de plaatsing van elk perceel.
3.            Het tweede lid is niet van toepassing op:
a.            overheidsopdrachten voor werken waarvan de geraamde waarde niet meer bedraagt dan € 1 000 000, exclusief omzetbelasting,
b.            overheidsopdrachten voor diensten waarvan de geraamde waarde niet meer bedraagt dan € 80 000, exclusief omzetbelasting,
mits de totale geraamde waarde van de onder a of b bedoelde percelen gezamenlijk niet meer bedraagt dan 20% van de totale waarde van alle percelen.

Artikel 2.18 lid 1 Aanbestedingswet 2012 noemt (dus) ‘een voorgenomen werk’.

Ontwerp (-en) voldoet niet aan de wettelijke definitie van een ‘werk’ ex artikel 1.1 Aanbestedingswet 2012 voornoemd. ‘Ontwerpen’, denk bijvoorbeeld aan CPV 71200000-0, is (immers) aanbestedingsrechtelijk (ook) een ‘dienst’, en komt overigens (dan) ook niet voor op (de activiteiten van) bijlage II van richtlijn 2014/24/EU.

En artikel 2.18 lid 3 sub a Aanbestedingswet 2012 noemt (dus) ‘overheidsopdrachten voor werken’.

Bij (de aankoop van) ontwerp is sprake van een ‘overheidsopdracht voor diensten’. En dus niet van een ‘overheidsopdracht voor werken’ volgens de definitie ex artikel 1.1 Aanbestedingswet 2012 voornoemd. Een ‘ontwerper’ is (immers) aanbestedingsrechtelijk (ook) geen ‘aannemer’.

Afrondend, en wellicht ten overvloede, artikel 18 lid 1 Richtlijn 2014/24/EU:

[…] Overheidsopdrachten worden niet opgesteld met het doel om deze uit te sluiten van het toepassingsgebied van de richtlijn of om de mededinging op kunstmatige wijze te beperken. De mededinging wordt geacht kunstmatig te zijn beperkt indien de aanbesteding is ontworpen met het doel bepaalde ondernemers ten onrechte te bevoordelen of te benadelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten