donderdag 12 maart 2020

Het karakter van een aanbestedingsprocedure


Als mij gevraagd wordt, om naar een aanbestedingsprocedure te kijken, kijk ik meestal eerst in de Nota (‘s) van inlichtingen. Dan weet ik doorgaans snel, wat er zoal speelt in de aanbesteding.

Dat doe ik ook, als ik slechts via inloggen op het aanbestedingsplatform bij de aanbestedingsstukken kan.

Ik verbaas me er dan ook elke keer weer over, dat wordt ingeschreven zonder (goed) nota te nemen van de Nota van inlichtingen (NvI).

Dat is (dan) voor rekening en risico van de inschrijver volgens Rechtbank Den Haag 9 maart 2020, ECLI:NL:RBDHA:2020:2079:


5.3.        Op grond van het voorgaande moet voor inschrijvers het grote belang van de NvI volstrekt duidelijk zijn geweest. Desondanks heeft Meijer ingeschreven op de aanbesteding zonder eerst kennis te nemen van de, conform de planning, op 6 november 2019 gepubliceerde NvI. De gevolgen van dit onzorgvuldige handelen, behoren - mede gelet op het karakter van een aanbestedingsprocedure, waarbij ook rekening moet worden gehouden met de belangen van andere (wel zorgvuldig handelende) inschrijvers - geheel voor rekening en risico van Meijer te komen.

Terecht. Hoe het aanbestedingsplatform ook is opgebouwd.

Zie ook Rechtbank Den Haag 9 maart 2020, ECLI:NL:RBDHA:2020:2077.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten