donderdag 19 maart 2020

Dwingende spoed en een revival van de opdrachtbrief


In 2015 bracht de Europese Commissie in verband met de ‘asielcrisis’ een document uit. Zie daartoe bijvoorbeeld:


Zo’n soort document heb ik thans nog niet gezien in verband met de ‘Corona-crisis’.

Hoe dan ook zal het in de inkoop- en aanbestedingspraktijk de komende tijd (wederom) vaak gaan om artikel 2.32 lid 1 sub c Aanbestedingswet 2012:

1.           De aanbestedende dienst kan de onderhandelingsprocedure zonder aankondiging toepassen indien:
[…]
c.            voor zover zulks strikt noodzakelijk is, ingeval de termijnen van de openbare procedure, de niet-openbare procedure of de mededingingsprocedure met onderhandeling wegens dwingende spoed niet in acht kunnen worden genomen als gevolg van gebeurtenissen die door de aanbestedende dienst niet konden worden voorzien en niet aan de aanbestedende dienst zijn te wijten.

Voor geheel nieuwe aankopen.

En voor wezenlijk te wijzigen bestaande overeenkomsten.

Uitgaande van ‘dwingende spoed’ voorzie ik een revival van de in dat soort gevallen uiterst doelmatige ‘opdrachtbrief’.

Lees over ‘Corona’ ook (waarbij voor ‘aanbesteden’ ook ‘aankopen’ of ‘inkopen’ mag worden gelezen):


Geen opmerkingen:

Een reactie posten