woensdag 1 april 2020

Richtsnoeren


De ‘Richtsnoeren van de Europese Commissie betreffende het gebruik van het kader voor overheidsopdrachten in de door de Covid19-crisis veroorzaakte noodsituatie (2020/C 108 I/01)’ zijn op 1 april 2020 bekend gemaakt:


Volgens de Commissie bouwen deze richtsnoeren ‘voort op de “Mededeling van de Commissie over de regels inzake overheidsopdrachten in verband met de huidige asielcrisis” van 9 september 2015 (COM(2015) 454 final)’.


Ik blijf mij verbazen over de navolgende interpretatie door de Europese Commissie (laatste deelzin):

“indien die flexibiliteit niet volstaat, kan een procedure van gunning door onderhandelingen zonder bekendmaking worden overwogen. Uiteindelijk kan zelfs een rechtstreekse gunning aan een vooraf geselecteerde ondernemer worden toegestaan, op voorwaarde dat die ondernemer de enige is die de vereiste levering binnen de door de dwingende spoed veroorzaakte technische beperkingen en termijn kan uitvoeren”

Wat verwacht ze dan (bij dwingende spoed)? Toch nog even snel een marktconsultatie uitvoeren?

En waar staat dat dan vermeld? Bij mijn weten, niet in artikel 32 leden 1 en 2 sub c Richtlijn 2014/24/EU:

1.            De lidstaten kunnen voorschrijven dat, in de in de leden 2 tot en met 5 bepaalde specifieke gevallen en omstandigheden, de aanbestedende diensten overheidsopdrachten kunnen gunnen volgens een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
2.            De onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking voor overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten kan worden gevolgd in elk van de volgende gevallen:
[…]
c)            in strikt noodzakelijke gevallen waarin het vanwege dwingende spoed als gevolg van gebeurtenissen die door de aanbestedende dienst niet konden worden voorzien het onmogelijk is de gestelde termijnen voor openbare procedures, niet-openbare procedures en procedures door onderhandelingen met voorafgaande oproep tot mededinging in acht te nemen. De ter rechtvaardiging van de onverwijlde spoed ingeroepen omstandigheden mogen in geen geval aan de aanbestedende diensten te wijten zijn.

En ik ken ook geen jurisprudentie, die de interpretatie van de Commissie ondersteunt.

Verder het nodige over de (te verkorten) inschrijvingstermijnen uit Richtlijn 2014/24/EU, maar geen woord over de ‘opschortende termijn’ of ‘beroepstermijn’ als genoemd in de Rechtsbeschermingsrichtlijn (-en).

Praktisch is daar wel behoefte aan. Zo’n opschortende termijn plaatst een verkorte inschrijvingstermijn van 15 dagen namelijk in een bepaald perspectief.

Lees verder in verband met de Corona-crisis ook:


en


Geen opmerkingen:

Een reactie posten