dinsdag 21 september 2021

Bekendmaking van de eindscores

Tot op heden zijn diverse rechterlijke uitspraken onder de Aanbestedingswet 2012 gebaseerd op een interpretatie van de parlementaire geschiedenis van de Aanbestedingswet 2012 die gebaseerd is op de parlementaire geschiedenis van de ‘Wira’, MvT, TK 32 027, nr. 3, pagina 7:

“[…] Het ligt dan in de rede dat de scores en relatieve positie ten opzichte van de «winnaar» meegezonden worden als onderbouwing van de gunningsbeslissing. Een precieze invulling hangt veelal af van de omstandigheden van het geval, maar de relevante redenen kunnen onder meer de volgende elementen omvatten:

-              bekendmaking van de eindscores zowel van de afgewezen inschrijver als van de geselecteerde ondernemer;

-              de scores van de afgewezen inschrijver op specifieke kenmerken, en de reden waarom op dat specifieke kenmerk eventueel niet de maximale score is toegekend;

-              verduidelijking van de toepassing van de gehanteerde criteria bij gunning volgens het criterium economisch meest voordelige inschrijving.[…]”

Waarbij (dan) wordt toegestaan, dat slechts, zonder nadere onderbouwing/motivering, zo nodig met een beroep op de bedrijfsvertrouwelijkheid van informatie en gegevens, de eindscore van de winnaar (eerste gedachtestreepje voornoemd) aan de verliezer hoeft te worden vermeld.

Zie bijvoorbeeld Rechtbank Den Haag 22 februari 2017, ECLI:NL:RBDHA:2017:8006:

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBDHA:2017:8006

4.2.         Rijkswaterstaat heeft aan S2N een overzicht verstrekt waaruit de punten van alle inschrijvingen op alle subgunningscriteria blijken, alsmede een toelichting per subgunningscriterium op de door S2N behaalde scores. In de toelichting heeft Rijkswaterstaat gemotiveerd waarom door S2N op de verschillende subgunningscriteria niet de maximale score is behaald. De voorzieningenrechter is, met Rijkswaterstaat, van oordeel dat Rijkswaterstaat met de informatie die hij verstrekt heeft bij de gunningsbeslissing heeft voldaan aan voormelde uitgangspunten, althans het tegendeel is niet gebleken. S2N heeft niet gemotiveerd of geconcretiseerd waarom de verstrekte toelichting niet voldoende duidelijk maakt waarom zij niet beter heeft gescoord en waarom die toelichting onvoldoende informatie zou bevatten om beroep in te kunnen stellen tegen die beslissing. Dat had, mede gezien de (uitvoerige) informatie die bij de gunningsbeslissing is verstrekt, wel op haar weg gelegen.

4.3.         De omstandigheid dat geen toelichting is verstrekt op de scores van de winnende inschrijvers maakt vorenstaande niet anders. Het staat Rijkswaterstaat immers niet zonder meer vrij inzicht te geven in de inschrijvingen van voorlopige winnaars, omdat deze bedrijfsvertrouwelijk informatie kan bevatten en zijn verplichting om de gunningsbeslissing te motiveren reikt niet zo ver dat hij bij een beslissing om niet te gunnen gehouden is om - zoals S2N kennelijk beoogt - inzage te geven in de aanbiedingen van andere inschrijvers. […]

Dat lijkt me (echter) niet meer houdbaar na HvJEU 7 september 2021 in zaak C-927/19 (Klaipėdos regiono atliekų tvarkymo centras).

Lees ook:

https://keesvandewater.blogspot.com/2016/06/relevante-redenen.html

en

https://keesvandewater.blogspot.com/2021/09/een-volledige-uitholling-van-het.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten