dinsdag 19 juli 2022

Een duidelijke wettekst: Toch ‘gunnen’ bij ‘SAS zonder EMVI’?

Op pagina 5 van de ‘Handreiking SAS- zonder EMVI vereenvoudigd aanbesteden Wmo 2015 en Jeugdwet’ van september 2021 is onder meer vermeld:

“Binnen de jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning is er een sterke roep om minder administratieve lasten en meer aandacht voor kwaliteit van hulpverlening in de contractvorming. De minister van VWS wil aan deze roep tegemoet komen en heeft onder meer een wetsvoorstel ingediend om voor de Wmo 2015 en de Jeugdwet het economisch meest voordelige inschrijving-criterium (emvi-criterium) niet langer te verplichten bij de inkoop van deze hulpverlening. De wetswijziging biedt kansen om de ruimte in het verlicht regime zoveel mogelijk te benutten en procedures anders in te richten om administratieve lasten te beperken en om meer ruimte te bieden aan dialoog over kwaliteit. In de praktijk betekent het wegvallen van het emvi-criterium dat gemeenten geen keuzes meer hoeven te maken op basis van offertes en een gunningsystematiek.”

En op pagina 10 is opgenomen:

“Kort samengevat is de ‘winst’ van de SAS zonder emvi-procedure:

a.             De SAS zonder emvi-procedure focust op bewezen kwaliteiten van een aanbieder. Terwijl reguliere aanbestedingsprocedures met offertes en beoordeling op basis van uitgebreide gunningcriteria de nadruk leggen op proces en procedure.

b.            Met de SAS zonder emvi-procedure kan een gemeente aanbieders administratief luw selecteren, zonder offertes en gunningcriteria.

c.             Na een eenvoudige selectie op aanbieder kan een gemeente eenvoudig elementen uit andere bestaande aanbestedingsprocedures toepassen en ontstaat er meer ruimte voor dialoog. Voorbeelden zijn de concurrentiegerichte dialoog en de mededingingsprocedure met onderhandeling.”

Het betreffende wetsvoorstel heeft er toe geleid, dat de artikelen 2.6.3 en 2.6.4 Wmo 2015 per 1 juli 2022 als volgt (zijn komen te) luiden:

Artikel 2.6.3

1.            Het college kan de uitvoering van deze wet, behoudens de vaststelling van de rechten en plichten van de cliënt, door derden laten verrichten.

2.            Het college kan de vaststelling van rechten en plichten van de cliënt mandateren aan een aanbieder.


Artikel 2.6.4

1.            Indien werkzaamheden als bedoeld in artikel 2.6.3 worden aanbesteed en artikel 2.114 van de Aanbestedingswet 2012 niet van toepassing is, wordt:

a.            in de aanbestedingsprocedure rekening gehouden met de te leveren kwaliteit van de werkzaamheden, en

b.            niet louter op de laagste prijs gegund.

2.            Indien artikel 2.114 van de Aanbestedingswet 2012 op een aanbesteding van toepassing is, wordt geen gebruik gemaakt van de bevoegdheid, bedoeld in het vierde lid van dat artikel, om te gunnen op basis van de laagste prijs.

(wordt:) niet louter op de laagste prijs gegund”?

Dus toch, ten minste op kwaliteit, ‘gunnen’ bij ‘SAS zonder EMVI’?

Het zal echter wel zo (moeten) worden uitgelegd:

“In onze ‘SAS zonder EMVI-procedure’ wordt ‘niet louter op de laagste prijs gegund’. Wij voldoen (dus) aan de Wmo 2015-tekst. Er wordt in onze procedure namelijk helemaal niet gegund, maar (slechts) geselecteerd.”

Maar, of daarmee sprake is van een duidelijke wettekst?

Lees ook:

https://keesvandewater.blogspot.com/2021/04/wet-maatschappelijk-verantwoord-inkopen.html

en

https://keesvandewater.blogspot.com/2021/11/toch-is-het-gebruikelijk.html 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten