vrijdag 17 maart 2023

Bemiddelingsprocedure (s)

Overweging 30 van ‘Richtlijn 2007/66/EG van 11 december 2007 tot wijziging van de Richtlijnen 89/665/EEG en 92/13/EEG van de Raad met betrekking tot de verhoging van de doeltreffendheid van de beroepsprocedures inzake het plaatsen van overheidsopdrachten’ luidt als volgt:

Ook het in Richtlijn 92/13/EEG neergelegde bemiddelingsmechanisme heeft niet op werkelijke belangstelling van de ondernemers kunnen rekenen. Dat komt zowel omdat het op zich niet volstaat om bindende voorlopige maatregelen te verkrijgen die het onwettige sluiten van een overeenkomst tijdig kunnen verhinderen, als omdat de aard ervan moeilijk te verenigen is met de inachtneming van de bijzonder korte termijnen voor het instellen van beroepsprocedures strekkende tot voorlopige maatregelen en tot nietigverklaring van onwettige besluiten. Bovendien is de potentiële doeltreffendheid van het bemiddelingsmechanisme nog afgezwakt door de moeilijkheden in iedere lidstaat een volledige en voldoende lange lijst op te stellen van onafhankelijke bemiddelaars die op ieder tijdstip beschikbaar zijn en de bemiddelingsverzoeken op zeer korte termijn kunnen behandelen. Om die redenen dient het bemiddelingsmechanisme te worden geschrapt.

Richtlijn 92/13/EEG handelde in de artikelen 9, 10 en 11 over (de) ‘bemiddelingsprocedure’. Zie bijvoorbeeld artikel 9:

1.            Een ieder die een belang heeft of heeft gehad bij de toewijzing van een bepaalde opdracht die onder Richtlijn 90 / 531 / EEG valt en die van oordeel is dat hij in verband met de desbetreffende aanbestedingsprocedure benadeeld is of benadeeld dreigt te worden omdat het Gemeenschapsrecht inzake overheidsopdrachten of de nationale bepalingen waarin dit recht is omgezet, zijn geschonden, kan verzoeken om toepassing van de bemiddelingsprocedure van de artikelen 10 en 11 .

2.            Het in lid 1 bedoelde verzoek wordt schriftelijk bij de Commissie of bij de in de bijlage vermelde nationale autoriteiten ingediend. Die autoriteiten zenden dit verzoek zo spoedig mogelijk aan de Commissie toe .

Toch wordt er in Richtlijn 2014/24/EU nog steeds melding gemaakt van ‘bemiddelingsprocedures’. Zie bijvoorbeeld onder meer Bijlage V, Deel B onder ‘II. Aanvullende inlichtingen die moeten worden verstrekt wanneer de aankondiging dient als oproep tot mededinging (artikel 48, lid 2)’:

13.          Naam en adres van de instantie die bevoegd is voor beroepsprocedures en eventueel bemiddelingsprocedures. Precieze aanduiding van de termijnen voor beroepsprocedures, of, in voorkomend geval, naam, adres, telefoonnummer, fax en e-mailadres van de dienst waar deze inlichtingen kunnen worden verkregen.

Dat gaat dus blijkbaar om een andere ‘bemiddelingsprocedure’ dan genoemd in Richtlijn 92/13/EEG die betrekking had op aanbestedende diensten die werkzaam zijn in de sectoren water- en energievoorziening, vervoer en telecommunicatie.

En ook om ‘eventueel’. Daar is dus niks verplicht aan.

Het is dan ook vreemd om op TenderNed onder ‘nieuws’ te lezen:

Nieuwe aanbestedingsformulieren: alle wijzigingen op een rij


Vanaf 25 oktober 2023 gelden in de Europese Unie nieuwe standaardformulieren voor elektronisch aanbesteden (eForms). We zijn bezig de TenderNed-applicatie hierop aan te passen en voeren gefaseerd wijzigingen door. Op deze pagina houden we u hiervan op de hoogte.


Wijziging voor aanbestedende diensten


Vanaf 15 maart 2023 is ‘Contactpunt instantie voor bemiddelingsprocedure’ een verplicht veld. […]

Als je nu (17 maart 2023) in TenderNed onder ‘Contactpunten beroepsprocedures’ eerst bij verplicht veld (*) ‘Bevoegde instantie’ de betreffende rechtbank invult, dan ben je daarna (toch) verplicht om het verplichte veld (*) ‘Instantie voor bemiddelingsprocedures’ in te vullen.

Dit terwijl niemand verplicht is om gebruik te maken van alternatieve geschillenbeslechting.

En terwijl artikel 1 lid 2 van de ‘Uitvoeringsverordening (EU) 2022/2303 van 24 november 2022 tot wijziging van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/1780 tot vaststelling van standaardformulieren voor de bekendmaking van aankondigingen op het gebied van overheidsopdrachten’ als volgt luidt:

Uitvoeringsverordening (EU) 2019/1780 wordt als volgt gewijzigd:

[…]

Het volgende artikel 3 bis wordt ingevoegd:

“Artikel 3 bis

Overgangsbepaling

Van 14 november 2022 tot en met 24 oktober 2023 kunnen zowel de bij deze verordening vastgestelde formulieren als de bij Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1986 vastgestelde formulieren worden gebruikt voor de bekendmaking van aankondigingen in het Publicatieblad van de Europese Unie.”.

De betreffende ‘bij deze verordening vastgestelde formulieren’ maken daarbij overigens geen melding van (een) ‘bemiddelingsprocedure (s)’ of van een ‘instantie voor bemiddelingsprocedures’.

Zij maken wel melding van ‘beroepsinstantie’ en ‘beroepsprocedures’. Zie bijvoorbeeld pagina 18 van de Uitvoeringsverordening 2022/2303 onder Tabel 2, ‘Velden in standaardformulieren en aankondigingen’:

De rol van de organisatie in de aanbestedingsprocedure (bv. koper, winnaar). In een aankondiging moeten alle organisaties worden vermeld die bij de procedure betrokken zijn in de rol van koper; winnaar; beroepsinstantie; koper die voor andere kopers bestemde goederen en/of diensten aankoopt; koper die overheidsopdrachten gunt of raamovereenkomsten sluit voor werken, leveringen of diensten die voor andere kopers bestemd zijn.

En pagina 35:

De beschrijving van de termijnen voor beroepsprocedures.

De bijlage bij ‘Uitvoeringsverordening (EU) 2019/1780 van 23 september 2019 tot vaststelling van standaardformulieren voor de bekendmaking van aankondigingen op het gebied van overheidsopdrachten en tot intrekking van Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1986 (“e- formulieren”)’ vermeldt onder meer:

Standaardformulieren bevatten velden. Een standaardformulier waarvan de velden met toepasselijke informatie is gevuld, is een aankondiging. Standaardformulieren en aankondigingen bevatten verplichte en facultatieve velden.

a)            Verplichte velden moeten in standaardformulieren en aankondigingen worden opgenomen en moeten informatie bevatten, tenzij aan bepaalde voorwaarden is voldaan (zie hieronder).

b)            Facultatieve velden kunnen in standaardformulieren en aankondigingen worden opgenomen, en kunnen informatie bevatten.

Ik denk dus, dat TenderNed een niet eens bestaand ‘facultatief veld’ tot een ‘verplicht veld’ heeft gemaakt.

Praktisch betekent dat, je moet toch verder, wilt publiceren, en moet dus iets invullen, dat de betreffende rechtbank in TenderNed ook de ‘Instantie voor bemiddelingsprocedures’ is/wordt.

Form follows function?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten