vrijdag 5 februari 2016

(Oproep-) Moe


Cobouw 4 februari 2016: “Markt opvallend stil over herziening Aanbestedingswet”:


Kansen en mogelijkheden zien’ is blijkbaar (toch) een eigenschap die weinig juristen is gegeven. Men denkt blijkbaar (toch) liever in beperkingen, problemen, grenzen, regels, instrumenten en spoorboekjes e.d.

Ik sluit mij aan bij de reactie van Hein van der Horst:

[…] De suggestie van meer regels en instrumenten, zoals voorgesteld, heeft een averechtse werking: de opwaartse juridiseringsspiraal van het aanbestedingsproces!

Een en ander mede in de gedachte, dat weloverwogen keuzes maken onlosmakelijk verbonden is met de inhoudelijke capaciteiten van betrokkenen in het (inkoop-) proces en gezond en redelijk verstand gebruiken. Regels, instrumenten en spoorboekjes zullen een en ander niet stimuleren, noch verbeteren.

En over ‘kiezen’ wil ik het (dus) helemaal niet hebben. Ik ga voor ‘nadenken’. Alsof aanbesteden daadwerkelijk ‘(Russische) roulette’ of ‘een spelletje’ of ‘een loterij’ zou (moeten) zijn.

Is het omdat het wetsvoorstel alleen maar gaat over de implementatie van de aanbestedings- en concessierichtlijnen of is men na al die jaren van onderhandelingen, aanpassingen en discussies ‘aanbestedingsrichtlijn-moe’? […]

Nee.

Ik ben gewoon moe van al die hooggeleerde, niet vanuit inkoop- en aanbestedingspraktijkervaring ingegeven, (politieke) ‘oproepen’ die onder het mom van verduidelijking van de regels zouden moeten leiden tot nóg meer regels (in wet, instrumenten en spoorboekjes e.d.).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten